قوانین و هزینه واردات خودروهای دست دوم و کارکرده
تعرفه واردات خودروهای کارکرده خارجی با توجه به حجم موتور و نوع سوخت محاسبه خواهد شد.
بیان فردا | تعرفه واردات خودروهای کارکرده خارجی با توجه به حجم موتور و نوع سوخت محاسبه خواهد شد. همچنین اخذ کارت بازرگانی، مشخصبودن محل تأمین ارز برای بانک مرکزی و ارائه گواهی اسقاط از مهمترین شرایط واردات خودرو کارکرده محسوب میشوند.
تعرفه خودروهای کارکرده: از ۲۰ تا ۱۷۵ درصد
هزینه ترخیص خودروهای کارکرده توسط گمرک کشور براساس حجم موتور اعلام شده است. طبق جدولی که گمرک در رسانهها منتشر کرده، کمترین میزان تعرفه خودروهای وارداتی ۲۰ درصد است که شامل مدلهایی با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سیسی میشود. بیشترین تعرفه واردات خودروهای کارکرده یعنی ۱۷۵ درصد نیز مدلهایی با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سیسی را شامل میشود.
تعرفه واردات خودروهای کارکرده با حجم موتور ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی ۷۰ درصد، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی ۹۵ درصد و ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی ۱۳۵ درصد خواهد بود. جالب اینجاست که تعرفه وادرات خودروهای کارکرده چهار درصد بیشتر از خودروهای صفرکیلومتر است.
هزینه جانبی واردات خودروهای کارکرده
علاوه بر تعرفه ۲۰ تا ۱۷۵ درصدی که براساس حجم موتور اعلام شده، پرداخت هزینههای جانبی نیز جزو شرایط واردات خودرو است. مورد اول ۹ درصد مالیات است. در ادامه شخص یا ارگان واردکننده باید یک درصد حق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر پرداخت کند. ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شمارهگذاری و بهعنوان عوارض راهنمایی و رانندگی دریافت میشود. همچنین اگر واردات توسط اشخاص حقیقی فاقد کارت بازرگانی انجام شود، دو درصد مالیات از آنها دریافت میشود.
هزینههای جانبی همچنین شامل عوارض ۱۰ درصدی ارزش گمرکی خودروهای بنزینسوز و هیبریدی میشود و طبق دستورالعمل گمرک، واردات مینیبوس، اتوبوس و کامیون مشمول هزینههای جانبی ریالی خواهد شد. همچنین هزینه نقل وانتقال خودرو با توجه به مدل آن به عنوان عوارض شهرداری دریافت خواهد شد.
شرایط واردات خودروهای کارکرده
دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده هنوز به شکل دقیق مشخص نیست. اما با توجه به صحبتهای مسئولان، اخذ کارت بازرگانی، مشخص بودن منشا ارز و گواهی اسقاط خودرو مهمترین شرایط آن محسوب میشوند.
ضوابط واردات برای اشخاص حقیقی و حقوقی
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در تیرماه امسال درباره شرایط واردات خودروهای کارکرده خارجی گفته بود: «هر شخص حقیقی میتواند بدون دارا بودن کارت بازرگانی خودرو کارکرده وارد کند». اما قائممقام وزارت صمت گفته واردات خودرو اعم از نو و کارکرده باید در چارچوب آییننامه مصوب دولت باشد. همچنین واردات باید بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله واردات توسط واردکنندگان حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی معتبر، رعایت سقف تعیینشده در آییننامه و رعایت منابع ارزی کشور با اولویت مصرف ارز برای کالاهای اساسی و ضروری انجام شود.
بنابراین هر شخص حقیقی که قصد واردات خودرو کارکرده را دارد باید دو نوع ابزار صلاحیت داشته باشد. صلاحیت نخست کارت بازرگانی معتبر است و صلاحیت دوم نیز مشخص بودن محل تامین ارز خواهد بود. از طرفی تیرماه امسال مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده درباره شرایط واردات خودروهای کارکرده خارجی گفته بود: «تمامی شرکتهای واردکننده خودرو اعم از نو و کارکرده مکلف به ارائه گواهی اسقاط هستند».
سامانه اسقاط
طبق اظهارات سالاریه این دسته از واردکنندگان باید در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.ir ثبتنام و حساب کاربری ایجاد کنند. همچنین آنها باید گواهی اسقاط محصولات خود جهت شمارهگذاری را تهیه کرده و فرآیند دریافت مجوز شمارهگذاری خودروهای خود را طی کنند. فعلا تا زمان تصویب آییننامه مربوطه، واردکنندگان خودرو مکلف هستند به ازای واردات هر دو دستگاه خودرو، گواهی اسقاط یک خودرو فرسوده را ارائه دهند.
واردات خودرو دست دوم فارغ از محدودیت حجم موتور
به گفته «سیاهکلی» عضو کمیسیون صنایع مجلس: «اجرای طرح وارادت خودروهای خارجی زیر ۵ سال کارکرد از حدود ۲ هفته آینده روند اجرایی و جدی به خود میگیرد. در واردات خودروهای کارکرده خارجی سقف میزان حجم موتور نداریم و همچنین محدودیتی در میزان واردات این خودروها از سوی افراد حقیقی و حقوقی نداریم.»
اجرایی شدن چنین ایده ای به معنای واردات خیلی عظیمی از خودروهای شش و حتی هشت سیلندر خواهد بود که می تواند بازار خودروهای وارداتی موجود در کشور و خودروهای وارداتی صفر کیلومتر (نو) و خودروهای مونتاژی عموما چینی را بهکلی متحول کند، از این رو با توجه به شرایط موجود در بازار، اجرایی شدن واردات خودروهای دستدوم بدون توجه به حجم موتور، دور از ذهن و دور از اجرا به نظر میرسد.
دیدگاه تان را بنویسید