خبر مهم از احتمال گرانی وحشتناک قیمت بنزین از تیرماه
کد خبر: 4666

خبر مهم از احتمال گرانی وحشتناک قیمت بنزین از تیرماه

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد داشت.

 

 | سهمیه بنزین خرداد‌ماه کی واریز میشود

 

بیان فردا | شایعات بنزینی تنها مربوط به قیمت نیست و هر بار که افزایش قیمت بنزین تکذیب شده بلافاصله سر و کله اخبار مربوط به کیفیت بنزین پیدا می‌شود.

 

 

موضوع کیفیت بنزین البته آنچنان داغ است که تا دریای کاراییب نیز جا باز کرده و رسانه‌های خارجی دلیل آتش گرفتن برخی از خودروها در ونزوئلا را کیفیت پایین بنزین صادراتی ایران می‌دانند و بر آن تاکید دارند. این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر به دلیل هم ترازی مصرف و تولید بنزین در کشور، صادرات بنزین عملا متوقف بوده و هیچ محموله بنزین صادراتی از ایران نه به ونزوئلا و نه به هیچ کشور دیگری صادر نشده است.

آن گونه که علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز بر آن تاکید کرده و می‌گوید، تامین نیاز سوخت کشور اولویت اصلی است و با توجه به میانگین مصرف بالای ۱۱۰ میلیون بشکه در روز در کشور، امکان صادرات این سوخت وجود ندارد. پیش از این نیز اعلام شده بود که مدت‌هاست که ایران صادرات بنزین را نه‌تنها به ونزوئلا بلکه به هیچ‌کجا ندارد، زیرا در روزهایی مصرف بنزین بسیار بالاتر از تولید بوده و حتی در این روزها برای تامین بنزین از ذخایر کشور استفاده کرده‌ایم.

البته ایران برای توسعه پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا را در دستور کار داشته و حتی با بازسازی این پالایشگاه‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی به این کشور از سوی ایران در جریان است که در این پالایشگاه‌ها، سوخت موردنیاز این کشور تولید می‌شود. بنابراین اگر مشکلی در سوخت ونزوئلا وجود دارد، ربطی به بنزین ایرانی ندارد، زیرا ایران اکنون، بنزینی به این کشور صادر نمی‌کند.

درباره اتهام پایین بودن کیفیت بنزین صادراتی موضوعات دیگری نیز مطرح می‌شود که از آن جمله می‌توان به بازگشت یک محموله صادراتی بنزین به افغانستان، به بهانه کیفیت پایین اشاره کرد که سال گذشته مطرح شد. موضوعی که بعدا مشخص شد این محموله اصلا ایرانی نبوده و تنها از مسیر ایران به افغانستان ترانزیت شده است.

بنزین مصرف داخلی هم به طور عمومی کیفیت یورو ۴ دارد و مناسب است. اما با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور، مقداری از آن هم بنزین با اکتان پایین‌تری است که مشکلی از لحاظ کارکرد خودرو ایجاد نمی‌کند و با استاندارد ملی انطباق دارد؛ با این حال پالایشگاه‌های ایران روزانه توان تولید ۷۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ را دارند که نشان می‌دهد ظرفیت تولید بنزین با این استاندارد در کشور حدود ۷۰ درصد از کل ظرفیت است.

بنابراین برخی ادعاها مبنی بر اینکه تنها ۳۸ درصد از بنزین تولیدی در کشور استاندارد است، درست نیست. آمارهای تولید در ۱۰ پالایشگاه کشور در کنار نمونه‌گیری‌هایی که از بنزین تولیدی و توزیعی در کشور از سوی سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست می‌شود، نیز این ادعا را تکذیب می‌کند.

همچنین در پالایشگاه‌های کشور، طرح‌های بهینه‌سازی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در حال اجراست که در تازه‌ترین مورد، در آخرین روز سال ۱۴۰۱، طرح توسعه پالایشگاه آبادان از سوی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید که افزون بر ارتقا کیفیت تولید بنزین، حجم تولید را نیز افزایش داده است و کمک کرد تا در ایام نوروز که رکورد مصرف بنزین چند بار شکسته شد، مشکلی در تامین این سوخت در هیچ نقطه‌ای از کشور ایجاد نشود

رونمایی دولت از طرح بنزینی جدید

هنوز برنامه دولت برای سهمیه‌بندی جدید بنزین اعلام نشده است. اما از زمانی که استفاده از کارت سوخت هوشمند در جایگاه‌های بنزین اجباری شد، بسیاری اعلام کردند که این مساله مقدمه طرح جدید بنزینی دولت است. طرحی که احتمالا بر اساس آن بنزین بعد از این با سه نرخ محاسبه می‌شود. یعنی افراد ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی خواهند داشت. مازاد بر آن می‌توانند ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومانی استفاده کنند. اما اگر فردی بیش از ۲۱۰ لیتر سهمیه در نظر گرفته شده سهمیه بنزین بخواهد احتمالا باید آن را با قیمت متفاوتی خریداری کند.

طرح فعلی سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسائل نقلیه بنزین‌ سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به‌ دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌ شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

حسین آقایان درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالا‌ها را بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می‌یابد.

وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکار‌ها اینکه باید از سهمیه کارت‌های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.

در تمامی کارت‌های سوخت شخصی، ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۱۵۰ لیتر بنزین با نرخ آزاد در ابتدای هر ماه شارژ می‌شود و مالک خودرو بعد از استفاده از بنزین سهمیه‌ای، می‌تواند از کارت سوخت شخصی خود برای دریافت بنزین با نرخ آزاد به میزان ۱۵۰ لیتر استفاده کند و اگر باز هم نیاز به خرید بنزین داشت، می‌تواند از کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده کند.

طبق اعلام دولت و مجلس، هیچ برنامه‌ای برای تغییر در سهمیه و قیمت‌گذاری بنزین در سال 1402 وجود ندارد و شایعات مطرح شده در مورد بنزین بی اساس است.

مصاحبه‌ای در روز گذشته از احمد مجرد مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در رسانه‌های رسمی و مجازی منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای در پی داشت، در این بین برخی رسانه‌ها نیز با شیطنت دوباره موضوع افزایش قیمت بنزین را با وجود تکذیب چندباره دولت و مجلس مطرح کردند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: کارت‌های سوخت شخصی در ابتدای هر ماه 210 لیتر شامل 150 لیتر بنزین آزاد و 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای شارژ می‌شود، البته سهمیه آزاد آن در پایان ماه در صورت استفاده یا عدم استفاده، صفر می‌شود.

احمد مجرد افزود: سهمیه یارانه‌ای 60 لیتری بنزین کارت‌های سوخت شخصی تا 9 ماه قابل ذخیره است، اما سهمیه ۱۵۰ لیتری آزاد شارژ شده پایان هر ماه در صورت عدم استفاده باطل و مجددا در ابتدای ماه بعد شارژ می‌شود.

برخی رسانه‌ها با استناد به وجود سقف سهمیه دوم برای بنزین 3000 تومانی ادعا کردند که دولت قصد دارد، بنزین را سه سهمیه‌ای کند و برای مصارف بالاتر از 210 لیتر در ماه، صاحبان خودروها مجبور به سوخت‌گیری با نرخ‌های بالاتر خواهند شد. این ادعا در حالی است که وجود سقف سهمیه دوم در کارت سوخت‌های شخصی موضوع جدیدی نیست و از زمان بازگشت سهمیه‌بندی در سال 98 وجود داشته است

 

دیدگاه تان را بنویسید