کد خبر: 6517

اپل بی‌ سر و صدا در حال ساخت این محصول انقلابی است

به نظر می‌رسد شرکت اپل در حال ایجاد مدل زبانی بزرگ خود برای رقابت با مدل‌های GPT-۳ و GPT-۴ از شرکت OpenAI، مدل‌های Bert و LaMDA از گوگل و مدل‌های LLaMa-۱ و LLaMa-۲ از شرکت متا است.

هر زمان که اپل محصول جدیدی را روانه بازار می‌کند، چشم رقبا، توسعه دهندگان و مصرف کنندگان را خیره می‌کند. اکنون با توجه به پیشرفت و گسترش ابزارهای هوش مصنوعی، همه منتظر پرده‌برداری این شرکت از ابزار مخصوص خود هستند و دیگر زمان آن رسیده است که شرکت خالق آیفون چیزی انفجاری ارائه دهد.

اعتقاد کارشناسان بر این است که شرکت اپل در حال ایجاد مدل زبانی بزرگ(LLM) خود در رقابت با GPT-۳ و GPT-۴ توسعه یافته توسط شرکت OpenAI، Bert و LaMDA از گوگل، LLaMa-۱ و LLaMa-۲ متعلق به شرکت متا و سایرین است.

طبق گزارش بلومبرگ، اپل یک سرویس چت‌بات مشابه با ChatGPT ایجاد کرده است که خودی‌های شرکت، آن را "Apple GPT" می‌نامند و بر روی یک چارچوب مدل زبانی بزرگ به نام آژاکس(Ajax) اجرا می‌شود.

به گفته منابعی که این اطلاعات را در اختیار بلومبرگ قرار دادند، این شرکت سال گذشته پروژه توسعه یادگیری ماشینی خود را به نام «آژاکس» راه‌اندازی کرده است.

یک مدل زبانی بزرگ(large language model) یا به اختصار LLM، یک مدل زبانی متشکل از یک شبکه عصبی با پارامترهای زیادی است که بر روی مقادیر زیادی متن بدون برچسب با استفاده از یادگیری خود نظارتی یا یادگیری نیمه‌نظارتی آموزش داده می‌شود. مدل‌های زبانی بزرگ حدود سال ۲۰۱۸ ظاهر شدند و در گستره وسیعی از وظایف، عملکرد بالایی دارند.

آزمایش Apple GPT

در حال حاضر، چت‌بات یا ربات گفتگوگر اپل درون این شرکت توسط کارمندانش برای نمونه‌سازی از محصولات استفاده می‌شود. گفته می‌شود که این ربات می‌تواند متون را خلاصه کند و بر اساس داده‌هایی که روی آنها آموزش دیده است به سؤالات پاسخ دهد.

رونق جدید هوش مصنوعی زمانی آغاز شد که شرکت OpenAI سال گذشته چت‌بات هوشمند خود موسوم به ChatGPT را عرضه کرد و دنیا را منفجر کرد. پس از آن بود که تقریباً هر شرکت فناوری بزرگی نسخه چت‌بات و مدل زبانی بزرگ خود را راه‌اندازی کرد.

اکنون برخی ممکن است استدلال کنند که اپل درست مانند معرفی نخستین هدست واقعیت مجازی و افزوده خود موسوم به Pro Vision که شرکت متا سال‌ها قبل از آن پیشرفت قابل توجهی را در این حوزه از خود نشان داده بود، دیر به این جمع پیوسته است.

این در حالی است که اپل در سال گذشته حدود ۳۲۰ میلیارد دلار درآمد داشته و اگر این غول فناوری با پیشرفت‌های هوش مصنوعی همگام نشود، درآمد آن می‌تواند ضربه بزرگی را متحمل شود.

احساس فشار اپل

گزارش بلومبرگ همچنین می‌گوید که اپل به شدت روی هوش مصنوعی متمرکز شده است و چندین تیم از آن در این پروژه همکاری می‌کنند.

اما اپل اولین شرکتی نیست که این فشار را احساس می‌کند و تسلیم می‌شود. گوگل نیز در این جایگاه بوده است، چرا که در عرض دو هفته پس از عرضه ChatGPT، گوگل یک کارگروه برای شروع ساخت محصولات هوش مصنوعی خود ایجاد کرد تا هرچه سریع‌تر بتواند هوش مصنوعی خود را روانه بازار کند. این عجله به حدی بود که منجر به اشتباهی فاحش از سوی ربات معرفی شده آن در مراسم رونمایی از آن شد و با انتقادات فراوانی از جمله کارمندان خود گوگل مواجه شد.

اکنون شایعات در مورد Apple GPT دو ماه پس از آن منتشر شده که تیم کوک، مدیر عامل این شرکت اشاره کرد که این شرکت در حال «ادغام هوش مصنوعی در محصولات آینده» است.

اپل در حال حاضر ویژگی‌های هوش مصنوعی را در محصولات خود دارد، مانند تشخیص سقوط در ساعت‌های هوشمند خود و البته دستیار صوتی هوش مصنوعی خود که Siri نام دارد. برخی از مدل‌های آیفون و اپل واچ نیز دارای قابلیت تشخیص تصادف هستند، در حالی که ساعت‌های هوشمند اپل دارای عملکرد نظارت بر قلب یا همان نوار قلب(ECG) هستند که زمان و شدت سیگنال‌های الکتریکی مسئول ضربان قلب را ثبت می‌کند.

اپل با اتخاذ رویکردی محافظه‌کارانه نسبت به هوش مصنوعی، همچنان در حال کار بر روی هوش مصنوعی مولد خود است و تلاش می‌کند تا نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی مرتبط با این فناوری را برطرف کند، چیزی که سایر شرکت‌های هوش مصنوعی مانند OpenAI نیز به آن اشاره کرده‌اند.

با جود اینکه اپل برای ورود به عرصه هوش مصنوعی مولد، تاخیر قابل توجهی داشته است، اما بدون شک اکنون کنجکاوی همگان را برانگیخته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید