کیسینجر: برای جلوگیری از پیروزی اعراب بر اسرائیل در جنگ اکتبر هر کاری کردیم
کد خبر: 9162

کیسینجر: برای جلوگیری از پیروزی اعراب بر اسرائیل در جنگ اکتبر هر کاری کردیم

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اذعان کرد که او و ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا و دیگر کارکنانش با قدرت برای حمایت مستقیم از اسرائیل در جنگ اکتبر 1983 تلاش کردند تا کشورهای عربی بر اسرائیل پیروز نشود.

 

بیان فردا | الشرق الاوسط نوشت: هنری کیسینجر گفت که این حمایت نه تنها بر روند نبردهای میدانی تاثیر گذاشت بلکه در مذاکرات بعدی که به توافق صلح بین مصر و اسرائیل منجر شد، تاثیر زیادی داشت.

کیسینجر در مصاحبه با روزنامه معاریو اسرائیل که روز جمعه منتشر شد، گفت: این موضع به محض رسیدن خبر وقوع جنگ اتخاذ شد. از همان روز اول جنگ، عزم خود را جزم کردیم که مانع پیروزی اعراب در این جنگ شویم.

وی افزود: ما پیروزی اعراب بر اسرائیل را ضربه ای به خود آمریکا می دانستیم زیرا ممکن بود پیروزی جمهوری شوروی سابق علیه ما تفسیر شود بنابراین از همان لحظه اول به لزوم بازگشت نیروهای مصری و سوری به خطوط قبل از شروع نبردها  متقاعد شدیم.

رئیس جمهور اسبق آمریکا که سمت مشاورت امنیت ملی این کشور در طول جنگ کشورهای عربی و اسرائیل را برعهده داشت و امروز بیش از صد سال سن دارد، ادامه می دهد: هنگامی که خبر حمله مصر منتشر شد، تصویر نبرد با تصویری که کارشناسان آمریکایی در تصورات خود ترسیم کرده بودند، کاملا متفاوت بود. همه بحث ها درباره این جنگ با این فرض بود که برتری نظامی به نفع اسرائیل است. هرگز احتمال را جدی نگرفتیم که با موقعیتی روبرو شویم که در آن شوروی برتری داشته باشد اما معلوم شد که مصری ها در حمله به خط بارلو و اعزام بیش از یکصد هزار سرباز و حدود 400 تانک و یگان های کوماندویی به سینا و ایجاد پل بر فراز  کانال سوئز موفق شده اند.

در جنگ ۱۹۷۳ به‌خصوص در هفته اول، ارتش‌های عربی به‌ویژه ارتش مصر در صحرای سینا به پیروزی هایی دست یافت و انگاره به اصطلاح «شکست ناپذیری اسرائیل» به‌شدت مخدوش شد. خط دفاعی بارلو که صهیونیست‌ها روی آن مانور می‌دادند و خطی استراتژیک و اسطوره‌ای بود، شکسته شد

وی در ادامه گفت: اسرائیل در روزهای اول جنگ روزانه نزدیک به 200 سرباز را از دست داد و بسیاری از سربازان خط اول اسرائیل به دست ارتش مصر اسیر شدند. نیروی هوایی اسرائیل پاسخ واقعی به سامانه های موشکی SA-6 ساخت شوروری سابق را نداشت.

کیسینجر تصریح کرد: نیروی هوایی اسرائیل در سه روز اول جنگ 49 جنگنده را از دست داد و 500 تانک آنها در سینا آسیب دید. در مهمات توپخانه ها کمبود وجود داشت.در همین روزها بود که سفیر اسرائیل در واشنگتن و وابسته نظامی اسرائیل در آمریکا به دفتر  من در واشنگتن آمدند و درخواست فوری کمک های تسلیحاتی و نظامی را به نقل از نخست وزیر وقت اسرائیل گلدا مئیر مطرح کردند.

کیسینجر با رئیس جمهور فقید مصر انور سادات

وی در ادامه افزود که با درخواست انور سادات برای برقراری صلح مخالفت کرد چون درخواست صلح مبتنی بر ابتکار صلح اعراب بود که حاوی عقب نشینی اسرائیل از مرزهای قبل از جنگ 1967 بود. همه طرف ها در اسرائیل هم با آن مخالفت کردند. من با تحمیل چنین توافقی بر اسرایئل مخالفت کردم. احتمال داشت که اگر اسرائیل عقب نشینی کند، مانع از جنگ نشود زیرا سادات به این نتیجه رسیده بود که جهان عرب برای اجتناب  از این احساس که شکست علیه  اسرائیل اجتناب ناپذیر است، به پیروزی نظامی نیاز داشت.

کیسینجر در پایان گفت: هر دولت دیگری در آمریکا بود از طریق وادار کردن اسرائیل به عقب نشینی از سرزمین های اشغالی در سال 1967 میلادی، پذیرش این توافق را در ازای به رسمیت شناختن توسط کشورهای عربی بر اسرائیل تحمیل می کرد اما نیکسون به همراه حمایت قاطع من با آن مخالفت کردیم.

کیسینجر به همراه گلدا مئیر، نخست وزیر وقت اسرائیل

وی همچنین یادآور شد: وزرای خارجه عرب در طول جنگ به واشنگتن آمدند و عقب نشینی اسرائیل را درخواست کردند و بار دیگر به رسمیت شناختن اسرائیل  توسط همه کشورهای عربی در ازای عقب نشینی را مطرح کردند. اما ما هرگز به عقب نشینی کامل اسرائیل از مرزهای 1967 فکر نمی کردیم در نتیجه وارد چنین مذاکراتی هم نشدیم. خواسته ما این بود که طرف مقابل را به عقب نشینی جزئی در ازای تفاهمات سایسی که باعث تقویت جایگاه اسرائیل شود، متقاعد کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین