خالص‌سازی یک حرکت انتحاری است
کد خبر: 8743
حسین کنعانی مقدم:

خالص‌سازی یک حرکت انتحاری است

یک فعال سیاسی اصولگرا می گوید: خالص سازی ها از روز اول انقلاب درحال رخ دادن بود، ما در مقاطع مختلف شاهد این تسویه حساب های سیاسی بوده ایم. اما تجربه نشان داده این رویه ها نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه کار را بدتر می‌کند.

 

بیان فردا | حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی و دبیرکل حزب سبز، درباره موضوع خالص سازی و حذف به اصطلاح غیرخودی ها به اصلاحات نیوز می‌گوید: اگر به تاریخچه نهضت‌ها، انقلاب‌ها و حرکت های جنبشی در جهان نگاهی بیاندازیم، مراحلی را عمدتا طی می‌کردند که یکی از آنها تصفیه درونی است که پس از مدتی که با مخالفت ها یا انحرافاتی در درون خودشان مواجه می‌شدند، تصمیم بر این می‌گرفتند تا تصفیه کنند، که حالا برخی از سیاسیون نام آن را خالص سازی گذاشته اند. 

این تفکر غلط متاسفانه در برخی از جناح های سیاسی ما وجود دارد که با تسویه حساب و حذف رقیب می‌توانند خالص سازی کنند. این روش غلط و یک حرکت انتحاری است که در نهایت منجر به مرگ خودشان می‌شوند. 

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی و با توجه به آموزه های امام خمینی و رهبری، بحث جذب حداکثری و دفع حداقلی، نباید به دنبال تسویه حساب سیاسی بود. زیرا برخی فکر می‌کنند اگر مخالفان خودشان را از میدان به در کنند ،می‌توانند دوام بیاورند و حرکت خودشان را تداوم ببخشند. اما تجربه نشان داده ما اگر در مقابل ملت و جریان های سیاسی که در مسیر انقلاب قرار دارند قرار بگیریم، اولین اتفاقی که رخ می‌دهد این است که خودشان حذف می‌شوند و به عبارتی پاکسازی می‌شوند. این تفکر غلط متاسفانه در برخی از جناح های سیاسی ما وجود دارد که با تسویه حساب و حذف رقیب می‌توانند خالص سازی کنند. این روش غلط و یک حرکت انتحاری است که در نهایت منجر به مرگ خودشان می‌شوند. 

کنعانی مقدم با بیان اینکه این خالص سازی ها از روز اول انقلاب درحال رخ دادن بود، گفت: ما در مقاطع مختلف شاهد این تسویه حساب های سیاسی بوده ایم. اما تجربه نشان داده این رویه ها نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه کار را بدتر می‌کند. 

 خالص سازی ها از روز اول انقلاب درحال رخ دادن بود، ما در مقاطع مختلف شاهد این تسویه حساب های سیاسی بوده ایم. اما تجربه نشان داده این رویه ها نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه کار را بدتر می‌کند. 

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: بخشی از حاکمیت برای حفظ وضع موجود خودشان و حفظ قدرت خودشان و مقابله با جریان های مخالف خودشان، به این روش‌ها متوسل می‌شوند. این روش در قانون اساسی نیز مورد قبول نیست و قانون انتقال قدرت را به رای مردم گذاشته است، کسانی که از شیوه های حذف و خارج کردن رقیب از رقابت استفاده می‌کنند، به نتیجه دلخواهشان دست پیدا نمی‌کنند و با روح قانون نیز در تضاد است.

یک حکمرانی خوب، باید در تقسیم قدرت یک معماری قدرت انجام دهد و اگر این اتفاق در قوه عاقله حکمرانی رخ ندهد، شرایط در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که از معماری قدرت چیزی نمی‌دانند و فکر می‌کنند که با مهندسی می‌توانند خودشان را در جایگاهی که برای آنها نیست جا دهند و از قدرت سو استفاده کنند. 

دبیرکل حزب سبز، می‌گوید: قدرت را به دو صورت می‌توانیم تعریف کنیم، یکی اینکه متکی به رای و حمایت مردم است و دیگری متکی به در دست داشتن کرسی های قدرت است. برخی مواقع ممکن است وقتی دو قوه را در اختیار دارند دست به حذف دیگران بزنند اما این روش قطعا مورد قبول نیست و هر تغییری نیز باید با خواست مردم و صندوق های رای صورت بگیرد. 

او در ادامه با بیان اینکه یک مشکل معماری قدرت را داریم که هر از چندگاهی خودش را به شیوه های مختلف نشان می‌دهد، گفت: قاعدتا یک حکمرانی خوب، باید در تقسیم قدرت یک معماری قدرت انجام دهد و اگر این اتفاق در قوه عاقله حکمرانی رخ ندهد، شرایط در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که از معماری قدرت چیزی نمی‌دانند و فکر می‌کنند که با مهندسی می‌توانند خودشان را در جایگاهی که برای آنها نیست جا دهند و از قدرت سو استفاده کنند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین