امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟
کد خبر: 4918

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟

از دلایل استعفای محسن رضایی تا آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 27 خرداد ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

بیان فردا | از دلایل استعفای محسن رضایی تا آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 27 خرداد ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

چرا محسن رضایی از دولت استعفا داد؟

سخنگوی دولت دلیل استعفای محسن رضایی از معاونت اقتصادی دولت را توضیح داد. 

علی بهادری جهرمی درباره علت انتقال محسن رضایی به دبیرخانه شورای هماهنگی سران قوا، اظهار کرد: اخیرا رهبری در ساختار شورای هماهنگی سران قوا تغییراتی ایجاد کردند و ضروری بود بر دبیرخانه این شورا تمرکز بیشتری انجام شود. این دبیرخانه فراقوه ای است و نیاز است فعالیت هایش بیشتر شود و  استقلال بیشتری می طلبید به همین دلیل محسن رضایی از سمت معاونت اقتصادی دولت استعفا دادند و حکم جدیدی برای دبیرخانه برای وی صادر شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۸ جلسه سران قوا برگزار و بیش از ۳۰‌ مصوبه  در حوزه های مختلف تجارت، اصلاح نظام بودجه، تامین مالی مسکن، تورم،اصلاح نظام بانکی، رفع ناترازی ها در حوزه های انرژی و رمز ارزها و کالابرگ الکترونیکی در این ایام ساماندهی شده است. 

بهادری افزود: ۱۱۲ جلسه هم در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برگزار شده و ۱۵۰ موضوع  در این‌جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 

علی بهادری جهرمی  با بیان اینکه جلسه امروز هیئت وزیران با توجه به سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه روز یکشنبه این هفته هیات دولت، فهرست اقلام کشاورزی و غذایی که مشمول اخذ عوارض صادراتی نیم درصد هستند، به تصویب هیئت وزیران رسید. قانون بودجه ۱۴۰۲ ، تکلیفی را در جهت حمایت از اصلاح الگوی کشت به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی آب‌بَر مقرر کرده تا صادرات این محصولات را کاهش و در سایر محصولات اصلاح الگوی کشت انجام دهیم و در این زمینه سرمایه گذاری و حمایت بیشتر صورت گیرد. در جلسه هیات دولت با پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی حدود ۳۰ قلم کالای حوزه غذایی و کشاورزی که در زمره محصولات آب‌بَر هستند، بررسی و تصویب شد.

وی خاطر نشان کرد: براساس پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، فهرست شهررهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسایل نقلیه موتوری به تصویب رسید.  تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، اهواز، قم و اراک مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسایل نقلیه موتوری شدند.

سخنگوی دولت  گفت: همچنین در این جلسه با پیشنهاد وزیر اقتصاد مبلغ کمتر از یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال به عنوان نصاب معاملات خرد و کوچک انتخاب شد. از این حد تا سقف کمتر از  14میلیارد و 500 میلیون ریال به عنوان نصاب معاملات متوسط و بالاتر از آن به عنوان نصاب معاملات بزرگ مشخص شد.

وی اضافه کرد: صدور مجوز برای امضای موافقت‌نامه موقت برای برای تجارت ترجیحی ایران و نیکاراگوئه، صدور مجوز برای امضای موافقت نامه موقت حمل و نقل جاده ای مسافر و کالا بین ایران، امارات، عمان و قطر، موافقت‌نامه معاضدت قضایی بین ایران و ویتنان و زیمباوه به تصویب هیات وزیران رسید.

بهادری خاطرنشان کرد:‌برای سرعت بخشی به اجرایی کردن نهضت ملی مسکن، هیئت دولت با افزوده شدن کمیسیون تخصصی با عنوان مسکن، حمل و نقل و عمران شهری و روستایی به کمیسیون‌های تخصصی هیات دولت موافقت کرد.

سخنگوی دولت در پایان گفت: اصلاح بخش‌هایی از آیین‌نامه هیئت وزیران نیز به تصویب رسید.

سلاجقه: حقابه هیرمند از مسیر دیپلماتیک در حال پیگیری است

رئیس سازمان محیط زیست درباره پیگیری وضعیت حقابه هیرمند گفت: در این زمینه مباحث دیپلماتیک مطرح است و امیدواریم به نتیجه برسد.

 علی سلاجقه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باید موارد مربوط به آبخیزداری در ارتفاعات رعایت شود تا شاهد مسائل فعلی نباشیم. لایحه جامع آبخیزداری از سوی رئیس جمهوری مطرح شده که امیدوارم هرچه زودتر در دستور کار دولت قرار گیرد و مجلس هم در این زمینه همکاری کند. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تهیه طرح گردشگری پایدار تالاب شادگان، افزود: طبق همان قولی که داده بودیم این طرح را هفته قبل به رئیس‌جمهوری ارائه کردیم. 

سلاجقه درباره پیگیری وضعیت حقابه هیرمند هم تاکید کرد: در این زمینه مباحث دیپلماتیک مطرح است و امیدواریم به نتیجه برسد.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سدها در بارندگی‌های اخیر و جاری‌شدن سیلاب‌ها، اظهار کرد: شرایط اقلیمی کشور به شکلی است که این موارد دور از انتظار نیست و در تابستان هم باید شاهد وقوع سیلاب‌های مهیب باشیم و مدیریت جامع حوزه آبخیزداری کشور اگر انجام شود همه دستگاه‌ها مکلف می‌شوند در قالب یک برنامه مشخص وظایف خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت برخورداری از آب شرب در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دولت اجازه نمی‌دهد مردم مرزنشین ما که از کیان کشور دفاع می‌کنند با مشکل مواجه شوند. دولت تکلیف خود در تامین آب شرب را اولویت اول می‌داند. چنین چیزی واقعیت ندارد اما بحث حقابه را هم پیگیری می‌کنیم.

سلاجقه همچنین اعلام کرد: هفته قبل در منطقه توران یک یوز با چهار توله مشاهده شده است. برای اولین‌بار معاون راه و شهرسازی و محیط زیست در منطقه توران حاضر شدند و مصوبات اجرایی شده. هم نور و هم سرعت‌گیر در این منطقه برای حفاظت بیشتر در حال آماده‌سازی است.

توضیحات وزیر نیرو درباره سیلاب چالوس و کاهش فشار آب در تهران

وزیر نیرو در خصوص سیلاب چالوس و کاهش فشار و قطع آب در تهران توضیحاتی ارائه داد.

محرابیان، درحاشیه نشست هیئت دولت گفت :توده بسیار بزرگی از سنگ و گل و لای وارد بستر رودخانه شده است و از ارتفاع بسیار بالا این توده عظیم وارد رودخانه شده است و ارتباط آب با شهر تهران و کرج قطع شد. 

وی اضافه کرد: این واقعه در پایین دست سد کرج اتفاق افتاد و ما ناگزیر بودیم مسیر سیصدمتری را باز کنیم. اولین نکته انتقال ماشین آلات بود که تونل دسترسی مسدود شده بود و ما ماشین آلات را با روش های مختلف از مسیری باتلاقی عبور دادیم که ۴۸ ساعت این فرآیند طول کشید. بعد از انتقال تجهیزات، در حداقل زمان و در ۱۲ ساعت کانالی را حفاری کردند و ارتباط انتقال آب از دوشنبه انجام شد. 

محرابیان ادامه داد:همچنین روبه رو شدیم با کدورت آب ناشی از گل و لای که برای رفع آن هم تلاش شد و از دیشب تصفیه خانه‌های تهران در مدار تولید هستند و با ظرفیت کامل آب تولید می‌کنند.

وی افزود: تقریبا تمام نقاط کمبود آب برطرف شده و امیدواریم تا ساعات آتی فشار آب به حالت عادی برگردد. مردم عزیز اگر موردی بود با شماره ۱۳۲ تماس بگیرند و همکاران ما برای رفع مشکل بسیج شدند.

وزیر ارتباطات: در ایام کنکور اینترنت به هیچ وجه قطع نخواهد شد 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که طبق دستور رئیس جمهور در ایام برگزاری کنکور به هیچ وجه اینترنت قطع نخواهد شد. 

عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در ایام کنکور اینترنت حوزه امتحانی قطع خواهد شد؟ گفت: رئیس جمهور در جلسه روز یکشنبه دولت تاکید کردند سلامت آزمون برای ما مهم است و همه تدابیر را باید متولیان امر برای ارتقاء سلامت کنکور به عمل آورند، ولی اینترنت به هیچ وجه قطع نخواهد شد، این در واقع دستوری است که آقای رئیس جمهور صادر کردند و مطابق آن نیز ما عمل خواهیم کرد.

در رابطه با پول‌های بلوکه شده باید گفت که در برخی کشورها، آزاد شده و در مابقی هم مقدمات آزاد شدن فراهم شده تا مسائل به نتیجه برسد

مخبر: پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها آزاد شده است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در رابطه با پول‌های بلوکه شده باید گفت که در برخی کشورها، آزاد شده و در مابقی هم مقدمات آزاد شدن فراهم شده تا مسائل به نتیجه برسد.

 محمد مخبر در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اساسا از اول دولت یکی از برنامه‌های جدی ما کنترل تورم بود. در شهریور که دولت را تحویل گرفتیم تورم ماهانه ۵۹.۶ درصد بود که با کنترل ما به تورم ماهانه ۴۰ درصد رسیدیم و کل تورم سال ۴۶ درصد شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ که مشکلات زیادی داشتیم. هم جنگ اوکراین، هم حذف ارز ترجیحی و هم قضایای اغتشاشات بود و با همه این مسائل موفق شدیم تورم سالانه را طوری به نتیجه برسانیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ که هیچکدام از این‌ها نبود افزایش چندانی شاهد نباشیم و همان حدود ۴۶ درصد باقی بماند.

مخبر تأکید کرد: از اول امسال هم فروردین و هم اردیبهشت، هم تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده شروع به کاهش کرد و در خرداد این کاهش بیشتر می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین اعلام کرد: در رابطه با پول‌های بلوکه شده در برخی کشورها آزاد شده و مابقی هم مقدمات آزاد شدن فراهم شده تا مسائل به نتیجه برسد.

صحرایی: مدارس دولتی خارج از دستورالعمل هیچ وجهی دریافت نمی‌کنند 

وزیر آموزش و پرورش از ثبت نام آزمون برای ۲۲ هزار دبیری در مرداد ماه سال جاری خبر داد و درباره شرایط ثبت نام در مدارس دولتی تاکید کرد که این مدارس خارج از دستور العمل هیچ دریافت وجهی ندارند. 

صحرایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت:  در مدارس دولتی در ازای ثبت نام خارج از دستور العمل ها هیچ دریافت وجهی ندارند، اگر فعالیت فوق برنامه دارند بعد از اتمام فرآیند ثبت نام با مشارکت خانواده ها باید انجام دهند.  کماکان همین است شما هم رصد کنید ما هم دنبال می کنیم، 

وی درباره نتیجه آزمون استخدامی هم گفت: خوشبختانه نتیجه آزمون استخدامی ابتدایی آماده شده، اعلام نتیجه به عهده ما نیست، اما یک متغیرهای دیگری در نتیجه آزمون تاثیر می گذارد مثل نرخ باروری که وزارت کشور باید در اختیار سازمان سنجش می گذاشت، در چند روز آینده نتایج آزمون اعلام می شود و  از هفته اول تیر ماه ارزیابی تکمیلی شروع می شود. 

صحرایی همچنین اعلام کرد که آزمون دیگری در ۱۲ مرداد ماه برای استخدام ۲۲ هزار دبیری برگزار می شود که ثبت نام آن ها از هفته آینده شروع می شود. 

وی یادآور شد: در حال حاضر عمدتا تمرکز روی پایگاه تربیت تابستانه  است که ۱۰ هزار مدرسه را آماده می کنیم و  در سامانه ای که برای این کار اختصاص دادیم به نام "نورینو" بیش از ۷ هزار مدرسه ثبت نام کردند، امیدواریم شعار مدرسه تعطیل نیست را بتوانیم دنبال کنیم. 

وزیر رفاه: افزایش ۲۰ درصدی یارانه دهک‌های پایین جامعه/ برخورد شدید با تخلفات احتمالی صندوق بازنشستگی کشوری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: تصمیم بر این شده تا ۲۰ درصد به یارانه دهک‌های پایین جامعه اضافه شود و باتوجه به گشایش های اقتصادی امیدوار به ایجاد رونق خوبی در سال ۱۴۰۲ هستیم.

 سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اخبار مطروحه از رانت ها و فساد ها در صندوق بازنشستگی کشوری چه میزان صحت دارد، بیان کرد: امکان دارد خدایی نکرده در برخی از شرکت ها تخلف هایی صورت بگیرد. هم مرکز حراست ما، هم مرکز بازرسی ما و هم مدیران عامل ما پیگیر هستند تا هر کجا که تخلفی کشف شد با شدت و قدرت برخورد شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تغییری در میزان یارانه ها صورت خواهد گرفت، بیان کرد: اکنون تصمیم بر این است که ۲۰ درصد به یارانه دهک های پایین جامعه اضافه شود. این امکان وجود دارد باتوجه به اینکه در اقتصاد کشور اتفاق های خوبی در حال رخ دادن است و باتوجه به سفرها و پیگیری هایی که رئیس جمهور دارند،  رونق خوبی در سال ۱۴۰۲ رخ دهد و به این موضوع نیز امیدوار هستیم که شرمنده آحاد مختلف مردم نشویم. بنده به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این آرزو را دارم که بتوانیم میزان یارانه را افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آخرین تغییرات صورت گرفته در لایحه برنامه هفتم توسعه پیرامون مسائل کارگران چه بوده است، بیان کرد: بنده از اصحاب رسانه خواهش دارم که پیش داوری نکرده و اجازه دهید تا برنامه تقدیم مجلس شود. برنامه ای که تقدیم مجلس شد یعنی به تایید هیئت وزیران و رئیس جمهور رسیده است. طبیعی که این برنامه مانند همه برنامه ها نقدپذیر است. مانند همه برنامه های دیگر آحاد مختلف مردم و شخصیت های مختلف می توانند نقد خود را نسبت به برنامه هفتم داشته باشند. ما به عنوان کارگزاران نظام و دولت موظف هستیم که نقدهای مردم و نخبگان پاسخگو باشیم. برخی از  اخباری که در فضای مجازی منتشر می شود صحت ندارد. البته باید بگویم که برخی از اصلاحات در حوزه صندوق ها گریز ناپذیر است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما چاره ای نداریم جز اینکه اصلاحات را انجام دهیم اما قطعا باید با یک شیب منطقی و ملایم باشد تا خدایی ناخواسته مشکلی برای اقشار مختلف مردم ایجاد نکند.

لطیفی: سعی داریم ساعت اداری را متناسب با شرایط کاری و عمومی جامعه تغییر دهیم

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص تصویب کاهش ساعت کار ادارات توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اگر این موضوع در مجلس تبدیل به طرح شود دست ما در دولت بازتر خواهد بود تا بتوانیم ساعت ها را متناسب با شرایط کاری و شرایط عمومی جامعه تغییر دهیم.

 میثم لطیفی در حاشیه جلسه هیئت دولت در رابطه با کاهش ساعت کاری  بیان کرد: وزارت نیرو نظرشان این بود که اگر این کار را نکنیم قطعا قطعی برق خواهیم داشت و پیشنهادی بود که در دولت نیز بحث شد و رأی هم آورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دولت لایحه ای برای اصلاح قانون ارائه کند؟ گفت: الان نیز اصلاحیه ای تحت عنوان یک لایحه به مجلس ارائه کرده ایم که در هفته جاری در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد که مجوز داشته باشیم تا ساعت اداری را در شرایط خاص بحرانی و مواردی مانند شرایط فعلی یک مقدار کاهش دهیم، چون محدودیتی که داریم این است که قانونگذار تعیین کرده زمان ساعت کاری کارکنان دولت باید 44 ساعت در هفته باشد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: در تبصره 3 که ما پیشنهاد دادیم هم 40 ساعت و هم اینکه در شرایط خاص بتوانیم این 40 ساعت را هم کمتر کنیم پیشنهاد شده تا مانند زمان کرونا که شرایط خاص داشتیم، اگر در حوزه برق و انرژی در بخش خانگی و تولیدی با مشکل مواجه شویم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. این موضوع یکشنبه هفته جاری در کمیسیون اجتماعی تصویب شد و منتظریم که در صحن مجلس نیز مطرح شود.

لطفی یادآور شد: اگر این موضوع تبدیل به طرح شود دست ما در دولت بازتر خواهد بود تا بتوانیم ساعت ها را متناسب با شرایط کاری و شرایط عمومی جامعه تغییر دهیم.

منصوری: دولت مصمم است تا پروژه‌های نیمه تمام قبلی تکمیل شود

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت پرهیز دارد که پروژه جدیدی را شروع کند تا پروژه‌های نیمه تمام قبلی تکمیل شود.

محسن منصوری  در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که دولت برنامه دارد که امسال کلنگی زده نشود و پروژه‌های نیمه تمام تکمیل گردد؟ اظهار کرد: در دولت سیزدهم، نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا شکل گرفته است. دولت پرهیز دارد که پروژه جدیدی را شروع کند الا به ضرورت. اگر پروژه بحرانی و نیاز ضروری کشور باشد، شاید دولت به شروع پروژه رضایت دهد.

 وی افزود:  در تمامی دستگاه‌های اجرایی مصمم هستیم که پروژه جدید شروع نشود و پروژه‌های نیمه تمام قبلی تکمیل شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین