عصیان علیه دروغ / #بگذارید_حرفش_رو_بزند
کد خبر: 17453
واکنش افکار عمومی به اقدام محمد فاضلی چه بود؟

عصیان علیه دروغ / #بگذارید_حرفش_رو_بزند

عصر چهارشنبه، 30 خرداد ماه، درحالی میزگرد انتخاباتی مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به پایان رسید که در چهار دقیقه پایانی این میزگرد کارشناس نزدیک به جبهه پایداری و سعید جلیلی اتهامات تندی را متوجه محمد فاضلی، مشاور پزشکیان کرد و هنگامی که فاضلی قصد پاسخ به این اتهامات را داشت، با رفتار عجیب صداوسیما در قطع میکروفونش مواجه و ناچار به ترک میزگرد شد؛ اقدامی که سبب شد تا برای دومین روز پس از طوفان محمدجواد ظریف در میزگرد سیاسی، فرد دیگری از کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان توجه افکار عمومی را به خود جلب کند، توجهی که برآوردها حاکی از استقبال مردم از آن است.

بیان فردا | روایت مجازی | پس از هشت دقیقه طوفانی محمدجواد ظریف در میزگرد انتخاباتی مسعود پزشکیان با موضوع سیاسی در صداوسیما، این‌بار تنها چهار دقیقه از میرگزد یک ساعت و نیمه کافی بود تا دومین موج حمایتی از مسعود پزشکیان، نه با برنامه ریزی ستادش بلکه با هجوم ناشیانه جریان پایداری حاکم بر صداوسیما رخ داد.

موج اول را فواد ایزدی، کارشناس نزدیک به طیف پایداری در میزگرد سیاسی به راه انداخت که منجر به سخنرانی طوفانی محمدجواد ظریف شد، درپی اظهارات ظریف چنان موجی در فضای مجازی و حقیقی به راه افتاد که تمامی اعضای دولت مرحوم رئیسی و همچنین رسانه‌های وابسته‌ای همچون ایسنا، ایرنا، همشهری، کیهان و ... تمام 24 ساعت بعد از اظهارات ظریف را مشغول توجیه و پاسخ به این اظهارات بودند.

خستگی مقابله با ظریف هنوز از تن محافظه‌کاران در نیامده بود که این‌بار، شهاب اسفندیاری، دیگر کارشناس نزدیک به جبهه پایداری و طیف سعید جلیلی در میزگرد فرهنگی دست به اقدامی غیراخلاقی زد و به جای بیان نقطه نظراتش دربرابر مسعود پزشکیان، دست به عقده گشایی شخصی در برابر محمد فاضلی، مشاور مسعود پزشکیان زد، اما در کمال ناباوری زمانی که فاضلی قصد پاسخ به ادعاهای دروغ اسفندیاری را داشت، صداوسیما میکروفون این مشاور مسعود پزشکیان را قطع کرد و به او اجازه پاسخگویی نداد. اقدامی که به نظر می‌رسد درپی وحشت جریان اقلیت حاکم بر صداوسیما از تکرار ماجرای محمدجواد ظریف حاصل شده است.

در نهایت نیز محمد فاضلی حاضر به حضور در مناظره نشد و در چهار دقیقه پایانی مناظره اقدام به ترک استودیو و پرتاب میکروفون قطع شده در استودیو کرد. اقدامی که دومین موج عظیم در حمایت از مسعود پزشکیان را شکل داد.

اولین واکنش محمد فاضلی به وقایع میزگرد

موجی که شدت آن به حدی شد که جریان رقیب مسعود پزشکیان را دست به دامان تخریب و جعل توئیت به نقل از محمد فاضلی کردند. موضوعی که از سوی فاضلی تکذیب شد و او در شبکه ایکس نوشت: « من هیچ توییتی نزده‌ام. صبر می‌کنم و در آرامش خواهم نوشت.»

محمد فاضلی (5)

مسعود پزشکیان نیز حمایت تمام قدی از مشاور خود کرد و با انتشار ویدیویی از میزگرد، تنها هشتگ زد: «بگذارید_حرفش_رو_بزنه» هشتگی که موج بالایی را در حمایت از فاضلی به راه انداخت.

در ادامه واکنش برخی از کاربران در شبکه ایکس را به اقدام محمد فاضلی می‌خوانید.

علی ربیعی و استناد به آیه‌ای از قرآن

محمد فاضلی (11)

گرچه اولین واکنش مربوط به علی ربیعی نبود، اما واکنش او به رفتار صداوسیما را می‌توان پربازنشرترین واکنش در این خصوص دانست. او نوشت: « لَّا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ ۚ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا سوره نساء آیه ۱۴۸

خدا بلند کردن صدا را به بدگویى دوست ندارد، مگر از آن کس که به او ستمى شده باشد، و خدا شنوا و داناست.»

حجت نظری: 8 تیر آخرین فرصت همه ماست

محمد فاضلی (15)

اولین واکنش رسمی را اما حجت نظری، رئیس ستاد جوانان و دانشجویان مسعود پزشکیان نشان داد، او نوشت: « اگر من بودم، واکنشی مثل دکتر فاضلی نشان نمی‌دادم اما، رفتاری که صداوسیمای جلیلی با #محمد_فاضلی کرد، همان نگاهی است که این طیف به مردم دارند! حضور تزئینی باشد و به‌وقت اعتراض و دفاع، صدایش قطع شود. مردم؛ سرنوشت‌تان را به اینان نسپارید. ۸ تیر شاید آخرین فرصت همه ما #برای_ایران باشد.»

علی شریفی زارچی: صدای ده‌ها استاد اخراجی بودید

محمد فاضلی (16)

علی شریفی زارچی، استاد در آستانه اخراج دانشگاه شریف نیز با حمایت از محمد فاضلی نوشت: « دکتر محمد فاضلی عزیز شما صدای رسای ده‌ها استاد بودید که به ناحق از دانشگاه‌ها اخراج شدند یا از تمدید قرارداد و تبدیل وضعیت آن‌ها جلوگیری شد. شهامت، راستگویی و میهن‌دوستی شما در تاریخ این سرزمین ماندگار شد.»

جواد امام: کسب و کارشان قطع میکروفن است

محمد فاضلی (8)

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات نیز در واکنش به این اقدام نوشت: « #دروغ کسب‌و‌کار و #قطع_میکروفن روش‌شان است. این پروژه از خرداد_۱۳۸۸ شروع شده است… »

سرباز کردن زخم تحقیر سیستماتیک

فاطمه کریمخان، روزنامه نگار نیز نوشت: « من دکتر فاضلی را درک می‌کنم، سال‌ها از حقت محر‌مت کنند، اتهام بزنند، زندگی‌ات را نابود کنند، بعد هم بازجو مسلک و قلدرمآب از موضع بالا اتهامات را تکرار کند، موقع جواب گرفتن هم آن چنان بزدل باشند که میکروفن را قطع کنند این زخم تحقیر سیستماتیک است که سر باز می‌کند. #عصیان_علیه_دروغ»

یک اصولگرا: برنده امشب فاضلی و پزشکیان بودند

محمد فاضلی (14)

علی قلهکی، از کاربران فضای مجازی و نزدیک به طیف اصولگرا نیز در اظهارنظری متفاوت نوشت: « در نظرسنجی‌ها تا ۲۰٪ از مردمی که رای میدهند، هنوز تصمیم نگرفتند چه کسی را انتخاب کنند! نیمی از مردم هم که اصولا تا کنون تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارند! زد و خوردهای ناگهانی در فضای سردِ انتخاباتی، هم تکلیف آن ۲۰٪ را مشخص میکند و هم موتور بخشی از تحریمی‌ها را راه می‌اندازد!

پ.ن: برنده امشب #فاضلی و #پزشکیان بودند!»

آذر منصوری: صداوسیما همچنان میلی است

محمد فاضلی (13)

آذرمنصوری، رئیس جبهه اصلاحات نیز از رفتار صداوسیما انتقاد کرد و نوشت: «صدا و سیما به رغم آنکه باید در برنامه های تبلیغاتی نامزدها بی طرف باشد، همچنان میلی عمل می کند! دکتر #فاضلی را سالهاست می‌شناسم. او آخرین کسی است که می توانست در برابر این نوع رفتارها عصبانی شود. با او چه کردید؟»

 

تکذیب رسمی ادعاهای شهاب اسفندیاری علیه فاضلی

محمد فاضلی (7)

فریدون جعفری، حقوقدان و مدیرکل سابق بازرسی در وزارت علوم اما با توجه به جایگاهش، اظهارات اسفندیاری را تکذیب کرد و نوشت: « ملت شریف ایران بنده بعنوان حقوقدانِی مستقل و بیطرف و مدیر کل سابق بازرسی وزارت علوم در دولت دوازدهم که از نزدیک در جریان ادعای پایان همکاری (#اخراج)آقای دکتر فاضلی بودم. صحبت‌های آقای #اسفندیاری کارشناس میزگرد فرهنگی را تایید نکرده و آن را دروغ و نشر اکاذیب می دانم.»

او در ادامه نیز نوشت: « مکاتباتی نیز در همین خصوص در آن برهه در دفتر بازرسی وزارت علوم با دانشگاه انجام دادم که اگر در راستای #شفافیت منتشر شود، بسیاری از حقایق مبرهن خواهد شد. این اخراج بدون رعایت ضوابط لازم الاجرای وزارت علوم صورت گرفته است.»

سعید حجاریان: فحش و هتاکی، رسم صداوسیماست

محمد فاضلی (12)

سعید حجاریان هم در این خصوص نوشت: « جناب دکتر فاضلی! صداوسیمای میلی، من را یک‌بار بعد از ترور به حالت احتضار نشان داده است و بار دیگر، روی صندلی دادگاه انتخابات ۸۸؛ به‌همراه مشتی فحش و هتاکی‌. این رسم صداوسیما‌ست؛ غیرحرفه‌ای و بی‌اخلاق. باید به جاهلان سلام گفت!»

تحلیل عباس عبدی از اقدام محمد فاضلی در صداوسیما

محمد فاضلی (4)

عباس عبدی با انتشار چندین پست در فضای ایکس به بیان نظرات خود پرداخت. برخی از نوشته‌های او در ادامه آمده است:

« محمد فاضلی یکی از برجسته‌ترین جامعه‌شناسان ایران است. استادی او در یک دانشگاه افتخاری است برای آن دانشگاه و نه بر عکس. تا کنون هم چوب شرافت علمی و آزادگی اخلاقی خود را خورده است. حسادت نسبت به او و تعداد زیاد مخاطبان فرهیخته‌اش ریشه این رفتار است. او سرمایه بی‌بدیل ایران است.»

او همچنین نوشت: «توییتر؛ استادیومی به بزرگی ایران و تماشاگری ایرانیان، صحنه‌های تبعیض آمیز علیه محمد فاضلی را داوری می‌کند.»

در اظهارنظر دیگر عباس عبدی در ایکس آمده است: « محمد فاضلی مهندسی خود را که از پلی‌تکنیک گرفت سپس جامعه‌شناسی خواند. با ذهنی پویا و دقیق، پژوهشگری نمونه است. فعال مدنی است و در دفاع از محیط زیست و حکمرانی علمی بی‌نظیر است. پادکست او یکی از معتبرترین ها در نوع خود است. چرا از دانشگاه اخراج شد؟ چون دولت جدید تحمل او را نداشت.»

عبدی پیشنهادی هم برای صداوسیما داشت و نوشت: «صدا و سیما باید منسوبین نزدیک به یک نامزد اصولگرا را تا پایان انتخابات ممنوع از کار کند.»

محسن برهانی: شروع‌کننده ظالم‌تر است

محمد فاضلی (3)

محسن برهانی، حقوقدان و استاد اخراجی دانشگاه تهران که از سال 1401 و در مخالفت با اعدام محسن شکاری و ... به چهره‌ای محبوب در میان مردم بدل شده بود، نیز نوشت: «به عنوان معلمی که داغ دانشگاه را چشیده‌ است، #دکتر_فاضلی را درک می‌کنم ولی اگر جای ایشان بودم، صبوری پیش می‌گرفتم و در دام کارشناس نمی‌افتادم. اما یادمان باشد که شروع‌کننده ظالمتر است (البادئُ اظلم)؛ کارشناس مغالطه و مسأله‌ را شخصی کرد.»

آنها دروغگو هستند

محمد فاضلی (1)

حسین سلاحورزی که با مداخله دولت شهید رئیسی پس از انتخاب به عنوان ریاست اتاق بازرگانی از کار برکنار و عزل شده بود، نوشت: « آن‌ها دروغگو هستند و می‌دانند که دروغگو هستند و می‌دانند که می‌دانیم که دروغگویند با این وجود با صدای بلند دروغ می‌گویند ! #بازحو_کارشناس #محمد_فاضلی»

صداوسیما در انحصار تیم جلیلی است

بهروز شجاعی، فعال سیاسی هم نوشت: «دروغ می‌گویید، تهمت می‌زنید، سه سال شکایت را رسیدگی نمی‌کنید برای پاسخ میکروفن هم قطع می‌کنید؟ صدا و سیمای در انحصار تیم #جلیلی بهتر از این نیست.»

محمد فاضلی (21)

افشاگری علیه شهاب اسفندیاری

جلال خالقی، روزنامه نگار اصولگرا نیز نوشت: « آقای دکتر #فاضلی را در حد چند نوشته و کلیپ می شناسم ولی سبک مدیریت و منش جناب #شهاب_اسفندیاری را به اندازه یک فوق لیسانس طول و دراز گرفتن در دانشگاه صدا و سیما تجربه کرده ام کاش شما از ابهام در هیات علمی شدن افراد سخن نمی گفتید! بالاخره هیات علمی شدن مسئول دفترتان حل شد؟»

او در دومین پست هم آورده است: « به یادندارم ایشان فامیل شما بود یا گزینه هیات علمی شدن دیگری؟ این صحنه ها برای ما دانشجویان دانشگاه تحت مدیریت شما آشناست اما آنها که سرکوب ومنکوب کردید اتفاقا اساتید به تعبیر ما انقلابی بودند با این تفاوت که پخش زنده ای در کار نبود صدایشان به جایی برسد حسبی الله و نعم الوکیل»

صداوسیما رسما عذرخواهی کند

ابراهیم داروغه زاده اما خواستار عذرخواهی رسمی صداوسیما شد و نوشت: « #شهاب_اسفندیاری خلاف رویه تعریف شده برنامه به جای سوال کارشناسی از نامزد ریاست جمهوری ، اتهامات بی ربطی را متوجه #دکترفاضلی کرد و متاسفانه مجری برنامه با خاموش کردن میکروفون، امکان پاسخگویی را از ایشان سلب کرد. این رفتار جانبدارانه نیاز به عذر خواهی رسمی دارد.»

همتی: فاضلی زد زیر میز

محمد فاضلی (9)

عبدالناصر همتی هم که در سال 1400 نامزد انتخابات شده بود، در توئیتی نوشت: «امروز محمد فاضلی در برابر دروغ و ظلم صدا و سیما #زد_زیر_میز»

ترس صداوسیما از پزشکیان

کامران بارنجی، روزنامه نگار هم نوشت: بعد از #طوفان_ظریف تلویزیون دیگر آن آزادی عمل را به تیم پزشکیان نخواهد داد. آنها از ترس تکرار نطق #ظریف میکروفن #محمدفاضلی را قطع کردند در حالیکه باید اجازه پاسخگویی به او داده می‌شد. پیش از این اتفاق #مسعود_پزشکیان هم چند بار به مجری تذکر داد که مدام صحبت‌های او را تصحیح نکند.»

این سرنوشت بسیاری از ایرانیان است

محمد درویش، فعال حوزه محیط زیست نیز نوشت: «این نامش عدالت نیست؛ صدا و سیما به کارشناس اجازه داد تا اتهام توهین‌آمیزش را طرح کند، اما به محمد فاضلی اجازه نداد از خود دفاع کند. این سرنوشت بسیاری از ایرانیان امروز است. یادتان باشد: وقتی صدا را خفه کنید، تبدیل به بغض و آتشی زیر خاکستر خواهد شد.»

سمیه توحیدلو: کارشناس خصومت شخصی را به جای سوال مطرح کرد

محمد فاضلی (19)

سمیه توحیدلو، جامعه شناس نیز نوشت: «فاضلی از اساتید باسواد و متعهد به ایران است. از همان‌ها که حتی اخراج از دانشگاه او را از تعهدش نسبت به جامعه باز نداشت. تاسف‌اینکه خصومت‌های شخصی و فردی را به عنوان کارشناس مطرح کنیم.این رفتار همانیست که باعث حذف شدن بخشی از اساتید و جذب نشدن برخی دیگر دراین سالهاشد.»

تبلیغ ناخواسته برای پزشکیان

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر سیدمحمد خاتمی نیز در این باره نوشت: «شانس پزشکیانه؟ #منصور‌ ارضی با فحاشی‌اش به کمکش آمد. #فواد_ایزدی کارشناس تندروی سیاست خارجی با سوالاتش زمینه سخنرانی طوفانی #ظریف را فراهم کرد #شهاب_اسفندیاری در مناظره فرهنگی‌ فضایی را درست کرد که دکتر فاضلی میکروفون پرت کند و ترک‌برنامه کند همه اینها تبلیغ ناخواسته #پزشکیان بود.»

 

محمدعلی آهنگران هم نوشت: « مردم عصبانی و خشمگین فاضلی را بیشتر به خود شبیه می بینند»

رشیدپور: آنچه پرتاب شد، بغض و درد مردم ایران بود

رضا رشیدپور هم در واکنش به اقدام محمد فاضلی در ایکس نوشت: « آنچه خاموش و پرتاب شد، میکروفون نبود. بغض و درد بخش مهمی از مردم ایران بود.»

نماد مردم عصبانی

کاربر دیگری به نام سالار احمدی هم نوشت: « محمد #فاضلی نماد مردم عصبانی است که #گشت_ارشاد آن ها را کتک زده، نماد مردمیست که تبدیل به شهروندان درجه دو شده‌اند، نماد همه ما مردمیست که حتی وقتی بعد از عمری تریبون پیدا کرده‌ایم که حرفمان را بزنیم، صدایمان را خاموش کرده‌اند.»

 خشمی علیه 3 سال نابودی دانشگاه

میلاد علوی، روزنامه‌نگار هم نوشت: « خشم #محمد_فاضلی، خشم علیه ۳ سال نابودی دانشگاه بود، خشم علیه ممنوع التدریسی و اخراج اساتید بود، خشم علیه تعلیق و تبعید تحصیلی دانشجو بود. یکجا لازم است ایستاد، فریاد زد و میکروفون را پرت کرد به صورت کسانی که تصور می‌کنند به واسطه خودی بودن، می‌توانند هر دروغی به زبان آورند.»

محمد فاضلی (18)

علی غفاریان هم نوشت: « تفاوت یک فرد مؤدب ، متخصص و زیرک با فردی که بادکنکی بزرگ شده و صرفاً به واسطه ارادتش به وحید جلیلی در دانشگاه صداوسیما ریاست می‌کند، همین است! حسین انتظامی با متانتِ تمام، کاندیداها را به چالش می‌کشد و شهاب اسفندیاری با بی‌ادبیِ محض، مسائل شخصی و سؤالات نامربوط مطرح می‌کند.»

به نفع پزشکیان شد

احسان منصوری هم در ایکس نوشت: « عصبانیت و پرتاب کردن میکروفن فاضلی به نفع پزشکیان شد. علتش واضح است، صداوسیما از منفورترین نهادهای این کشور است با سابقه بی پایانی از دروغ‌گویی، لجن‌مال کردن انسان‌های شریف، حذف صداهای منتقد ... هرچه صداوسیما بیشتر به پزشکیان حمله کند بیشتر به سود اوست.»

محمد مبینف فعال رسانه‌ای هم نوشت: «تهمت می زنند وقتی می خواهد جواب دهد میکروفونش را می بندند، عادت کرده اند یک طرفه به قاضی بروند غافل از اینکه زمین اینبار سفت بود.»

 

تکمیل می‌شود...

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین