جاده ای را که رئیس جمهور افتتاح کرد، تاکنون ۱۶ کشته داده است
جاده ملی پاتاوه به دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان ملی و استانی به طول ۱۳۶ کیلومتر در تیرماه امسال در حالی زیربار ترافیک رفت که تردد در آن در حدود پنج سال قبل از آن روان و جاری بود.
بیان فردا | عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر بود.
۱۳ تونل بطول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی و ارتباط استانهای جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرار گرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب میآید.
کوتاهتر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهرهمندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در پنج شهرستان بویراحمد و مجموع حوزه استحفاظی کهگیلویه بزرگ که شامل چهار شهرستان می شود با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر را می توان از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار آورد.
ساکنان این روستاها و البته رانندگان و مسافران جاده ملی پاتاوه - دهدشت از افتتاح این پروژه بدلیل ناایمن بودن آن و بالا رفتن آمارهای کشته شدگان تصادفات جاده ای اظهار نگرانی دارند.
"احسان پاداش" راننده جوان چُرامی که سالهاست در محورهای سخت گذر استان کهگیلویه و بویراحمد، مسافران را جابجا می کند، از وضعیت کنونی و ناایمن بودن محور پاتاوه - دهدشت ابراز نارضایتی می کند.
او به ایلنا از یاسوج گفت: کاش آقای رئیس جمهور، جاده پاتاوه - دهدشت را فعلا افتتاح نمی کرد تا مشکلات جاده ای و نبود تابلوها و علائم هشدار دهنده آن بطور کامل رفع و شاهد تصادفات روزانه در این محور نباشیم.
این راننده جوان با ذکر خاطره ای از کشته شدن یکی از مسافران محور ملی پاتاوه - دهدشت، خاطرنشان کرد: یک روز، یک مسافر خیلی عجله داشت و قرار بود با من به یاسوج بیاید اما با یکی از رانندگان دیگر رفت و متاسفانه یکساعت بعد نرسیده به تقاطع " گِندی خوری" با جسد او روبرو شدیم.
یک قهوه خانه دار در محور پاتاوه - دهدشت هم از ناراحتی مسافران و رانندگان این محور خبر داد و اظهارداشت: خیلی از رانندگان و مسافرانی که از این محور می گذرند از وضعیت موجود آن بدلیل ناایمن بودن نگران هستند.
او که خود را " احمد ولایتی" معرفی می کند به ایلنا گفت: روزانه شاهد شنیدن آژیرهای آمبولانس و پلیس راه در این محور بدلیل تصادفات و یا مرگ عزیزان مان هستیم و کاش به این زودی و با این عجله، توسط رئیس جمهور افتتاح نمی شد.
به گزارش ایلنا، بیست هفتم تیرماه امسال و در دومین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان کهگیلویه و بویراحمد، پروژه ملی جاده پاتاوه به دهدشت در این استان بطور کامل افتتاح شد اما این درحالیست که مسوولان متخصص در حوزه راهسازی بعد از گذشت چهارماه از آن افتتاح به ایلنا می گویند: برای افتتاح و بهره برداری از این پروژه همچنان نیاز به ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار است.
اگرچه سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم در آیین بهره برداری این محور ارتباطی، تکمیل و بهره برداری از این پروژه را جزء ۱۲ اَبرپروژه مورد توجه دولت و وزارت راه و شهرسازی عنوان و اظهار داشت: طولانی شدن روند اجرایی این جاده بیش از این به صلاح نبود و مردم این منطقه باید پس از سال ها انتظار طعم یک جاده مهم و با اهمیت را می چشیدند، اما بنا بگفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، آمارهای کنونی از تصادفات جاده ای در این محور ، نشان می دهد که در هفت ماهه امسال، مهمترین دلیل افزایش آمارهای تاسفبار تصادفات منجر به فوت در این استان، افتتاح زودهنگام همین جاده پاتاوه به دهدشت بوده است.
رئیس جمهور در آئین افتتاح محور پاتاوه به دهدشت به وضعیت روشنایی نامناسب برخی تونل ها از جمله تونل بالای ۲ و نیم کیلومتری " پات " هم اشاره و تاکید کرد که باید در سریعترین زمان ممکن این مشکل رفع شود اما "صمصام آقائی" مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد اکنون به ایلنا از یاسوج می گوید که برای روشنایی تعدادی از تونلها در محور پاتاوه به دهدشت به یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
رئیسی در روز بیست هفتم تیرماه امسال در آئین بهره برداری از این محور می گوید: در طول مسیر ، برخی رانندگان و مردم نیز تاکید داشتند که این جاده علائم هشداردهنده کم دارد و دارای نقاط حادثه خیز خطرناکی است که باید این مهم هم در دستور جدی مسئولان امر قرار گیرد، اما اکنون بعد از حدود چهارماه از آن روز، " محمدعلی روستا" معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به ایلنا می گوید: تقاطع گِندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثهخیزترین تقاطع در سطح استان بوده و این پروژه با ۸۴۰ میلیارد ریال به مناقصه رفته و تا یک هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.
اگرچه رئیس جمهور چهارماه پیش از مسوولان استانی و وزارت راه و شهرسازی خواست گزارش دقیق کارهای انجام شده برای رفع برخی مشکلات موجود در جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت را به او بدهند، اما " علی محمد روستا " معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد اکنون می گوید: این مسیر ترانزیتی نقاط حادثهخیز زیادی دارد و تعداد تصادفات جرحی و منجر به فوت در این مسیر روز به روز در حال افزایش است و در صورتی که این نقاط حادثهخیز اصلاح نشود شاهد بالا رفتن آمار تصادفات منجر به فوت در فصل زمستان خواهیم بود.
"سرهنگ حسن دانایار" رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: میزان تصادفات و سوانح رانندگی در جاده پاتاوه - دهدشت که در تیرماه امسال توسط آقای رئیس جمهور افتتاح شد رو به افزایش است و تاکنون ۱۶ فوتی در این محور به ثبت رسیده است.
او با تاکید براینکه سرعت های بالا، نواقصات جاده ای و تصادف با احشام بخشی از علل تصادفات را در این محور به خود اختصاص داده اند، یادآورشد: از زمان افتتاح محور ترانزیتی پاتاوه به دهدشت تاکنون ۱۶ نفر در حوادث رانندگی این محور، جان خود را از دست داده اند.
دانایار گفت: سه تیم گشت در محور پاتاوه به دهدشت مستقر هستند و روزانه و شبانه این مسیر رصد می شود اما نقاط حادثه خیز و علائم هشداردهنده باید هرچه زودتر در این محور حذف و نصب گردد تا شاهد کاهش آمارهای کشته شدگان در این محور باشیم.
بیان فردا کنتور نداره بیشتر خالی ببند