چگونه «آموزش» رنگوبوی کالا به خود گرفت؟
رضا امیدی نوشت: در تابستان امسال طرحی در وزارت رفاه مطرح شد. پیشنهاد این بود که بهجای توزیع کمکهزینۀ خوراکی، به تمام دانشآموزان مدارس دولتی در شهریورماه کمکهزینۀ تحصیلی پرداخت شود و برای تمام دانشآموزان ابتدایی در طول سال میانوعدۀ غذایی پیشبینی شود
بیان فردا | رضا امیدی| اخیراً یورونیوز گزارشی از وضعیت نظام آموزشی فرانسه به قلم سعید شفیعی منتشر کرده است با عنوان «آموزش کالا نیست، مدرسه تجارتخانه نیست». بخشهایی از این گزارش در ادامه ارائه میشود. توضیح اینکه، مواردی که در [ ] آمده، جزو گزارش نیست و به متن اضافه شده است.
در فرانسه بسیاری از پژوهشگران حوزۀ آموزش نگران گسترش بازار کلاسهای خصوصی و کتابهای کمک آموزشی هستند. روند کالاییشدن آموزش در فرانسه چند پله عقبتر از کشورهایی همچون بریتانیاست. مری جیمبرت معلمی که سالها در لندن تدریس کرده است و اکنون در جنوب فرانسه تدریس میکند میگوید: «در انگلستان روند خصوصیشدن آموزش و کلاسهای خصوصی خیلی بیشتر از فرانسه گسترش یافته است و شاهد افزایش وابستگی موفقیت تحصیلی به کلاسهای خصوصی هستیم». بنابه گزارش گاردین در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰ درصد دانشآموزان در لندن در مقاطعی از دورۀ تحصیلشان معلم خصوصی گرفتهاند که در انگلستان بطور متوسط ساعتی ۲۷ پوند هزینه دارد.
مری جیمبرت میافزاید در مدرسهای که در فرانسه تدریس می کند اساساً معلمها هیچکس را تشویق به رفتن به کلاس خصوصی یا خرید کتاب کمک آموزشی نمیکنند. گفتنی است که تبلیغ کلاس خصوصی یا تشویق به خرید کتابهای آموزشی خصوصی از نظر قانونی ممنوع است [مقایسه کنید با وضعیت ایران که برخی مدارس، بخشی از مدرسه را به مؤسسات خصوصی آموزشی و کنکوری اجاره میدهند و برخی ساعات درسی را برای تبلیغ کارشناسان این مؤسسات در اختیار آنها قرار میدهند] و حتی از نظر تئوریک اگر معلمی بخواهد کلاس خصوصی در بیرون از مدرسه برقرار کند باید به مسئولان وزارت آموزش خبر دهد. مری جیمبرت میگوید که در بیش از ۲۵ سال سابقۀ تدریس در فرانسه هرگز ندیده که معلمی در مدرسه تبلیغ کلاس خصوصی یا تشویق به خرید کتاب کمک درسی کند. مدارس در فرانسه با مشورت والدین دانشآموزانی که مثلاً در درس ریاضی ضعیف هستند، برای آنها کلاسهای اضافه میگذارند و معلم همان دانشآموز مسئولیت کلاسها را برعهده می گیرد، بدون آنکه موضوع پرداخت پولی در میان باشد [در مقایسه با وضعیت ایران که بهدلیل سطح پایین حقوق و مزایای معلمان، سیاستگذاران اساساً کلاسهای خصوصی و حتی مدارس غیرانتفاعی را بهعنوان مکملی برای درآمد معلمان توجیه میکنند].
در مدارس فرانسه دانشآموز هیچ پولی برای خرید کتابهای درسی پرداخت نمیکند. کتابهای درسی در ابتدای سال تحصیلی از سوی مدرسه به دانشآموز داده میشود و او مسئول است که کتابها را جلد کرده و تمیز نگهداری کند و در پایان سال تحصیلی به مدرسه بازگرداند و همین کتاب در سال بعد برای دانشآموزان دیگر مورد استفاده قرار میگیرد [این موضوع با رویکردهای مختلف از مسئلۀ همبستگی گرفته تا حفظ محیط زیست در برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز رواج دارد. در ایران نیز در دهۀ ۱۳۶۰ در پایان سال تحصیلی تحویل دریافت کارنامه منوط به تحویل کتابهای درسی به مدرسه بود].
نکتۀ مهم دیگر کمکهزینۀ مساوی برای تمامی دانشآموزان پیش از آغاز سال تحصیلی است. دولت بهطور مساوی به ازای هر دانشآموز مبلغی پرداخت میکند. برای مثال این مبلغ در مقطع راهنمایی حدود ۳۵۰ یورو است. به این ترتیب خانوادهها میتوانند لوازمالتحریر موردنیاز را که ابتدای هر سال از سوی مدرسه اعلام میشود خریداری کنند. لوازم موردنیاز مبلغی حدود ۱۰۰ یورو هزینه دارد و خانوادهها با بقیۀ پول پرداخت شده برای هر دانشآموز میتوانند لوازمی مانند کیف مدرسه یا لباسهای موردنیاز دانشآموز را خریداری کنند [در تابستان امسال چنین طرحی در وزارت رفاه مطرح شد. پیشنهاد این بود که بهجای توزیع کمکهزینۀ خوراکی، به تمام دانشآموزان مدارس دولتی در شهریورماه کمکهزینۀ تحصیلی پرداخت شود و برای تمام دانشآموزان ابتدایی در طول سال میانوعدۀ غذایی پیشبینی شود].
اروان لوو نویسندۀ کتاب «موفقیت با پول؟ بازار کلاسهای خصوصی» میگوید: کلاسهای خصوصی ترویجکنندۀ تبعیض در جامعهاند. کودکانِ افرادی که از نظر شغلی در جایگاه کادر قرار دارند ۳ برابر بیشتر از کودکان افراد کارگر از کلاسهای خصوصی پولی بهرهمند میشوند. از نظر این پژوهشگر، در فرانسه کلاسهای رایگان کارایی اندکی دارند چراکه این کلاسها با کودکانی سروکار دارند که بهطور سیستماتیک با مشکلات جدیتر آموزشی مواجههاند. اروان لوو میگوید باید به گفتمانی که از موفقیت دفاع میکند [و ذیل آن کلاسهای خصوصی را ترویج میکند] بدبین بود چراکه این گفتمان اغلب پروژۀ بازتولید نابرابری اجتماعی را در دل خود پنهان کرده است.
دیدگاه تان را بنویسید