معایب جذب معلم خارج از فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در ۶ ماه گذشته بیش از ۶۸ هزار معلم جدید جذب کردهایم و این کمبود ریشه تاریخی دارد، گفت: ما معتقدیم جذب معلم در خارج برنامه از طریق خرید خدمات، حجمی و سایر روشها و کم توجهی به دانشگاه فرهنگیان اشتباه بوده است.
بیان فردا | رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش پنجشنبه ۱۱ آبان در همایش گردهمایی بزرگ هزار و 200 نومعلم تمدنساز استان اصفهان که در سالن کوثر ارتش برگزار شد، اظهار کرد: استان اصفهان بیش از ۵۵۰۰ دانشآموز شهید را به شهیدستان ایران تقدیم کرده، اصفهان استانی است که هرگاه صحبت از همت، غیرت، امنیت و آزادگی باشد، نام شهدای بهویژه معلمان شهید و در صدر آن شهید همت میدرخشد، نومعلمان باید بدانند که رسالت معلمی بسیار مهم است و باید بدانند منزلت و شأن معلمی بسیار بالا است.
وی با بیان اینکه امروز شرایط آموزش و پرورش خوب نیست و این شرایط نتیجه اعتماد بهنفس نداشتن برخی در گذشته است، افزود: در وزارت آموزش و پرورش همه معلم هستند؛ شرافت من را نه درآمد و نگاه دیگران، بلکه آن کودکی که میشود شهید همت و شهید خرازی تعیین میکند. آموزش و پرورش سیمای آینده هر کشوری بوده و نشاندهنده آینده هر کشوری است، همچنین مقدمهسازان ظهور امروز توسط معلمان در حال پرورش و تعلیم هستند، لذا باید اهتمام ویژهای به این حوزه داشته باشیم تا آینده کشور آنطور که شایسته است، ساخته شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالشهایی نظیر کمبود حقوق و کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش، تصریح کرد: برنامه ما در سال جاری انتخاب بهترینها بوده است؛ برای این امر بسیار هزینه پرداخت کردیم، سفارش شدهها را نپذیرفتیم و رویکرد شایستهسالاری انتخاب کردهایم.
جذب ۶۸ هزار معلم در 6 ماه گذشته
صحرایی با بیان اینکه برای معلمی کار حجمی و ساعتی مجاز نیست، تصریح کرد: در کمبود معلمی که اکنون مشاهده میکنیم بیش از یک دهه خلاف جهت سند بنیادین تحول حرکت شده است، البته باید توجه داشت که در شش ماه گذشته بیش از ۶۸ هزار معلم جدید جذب کردهایم و این کمبود ریشه تاریخی دارد. اگر قانون رتبهبندی در جای خودش اجرا میشد، امروز شاهد سیل بازنشستگان نبودیم، دلیل بازنشستگی کمسابقه امسال اجرا نشدن این قانون در زمان خود است.
وی در خصوص قانون رتبهبندی و آئیننامه مسیر رشد معلمی، گفت: این قانون به زودی تدوین و پس از تصویب به عنوان مکمل قانون رتبهبندی اجرا میشود. اصول ما از زمان پیامبر اکرم (ص) تا امروز ثابت است، اما نمیتوان با روش گذشته به نسل امروز تدریس کرد، باید الگوی ما در معلمی پیامبر اکرم (ص) باشد، کتابها و درسها فراموش میشود و آنچه که میماند، رفتارها و منشها است، به قطع یقین در مقابل ندیدنها، کمبود امکانات، بازماندگان از تحصیل و مراکز آموزشی و حقوق معلمان از همکاران خود دفاع خواهم کرد.
بیشتربخوانید: ۶۸ هزار معلم در شروع سال تحصیلی از سیستم خارج شدهاند/ ۱۰۰ هزار کلاس درس بدون معلم است
جذب معلم خارج از فرهنگیان اشتباه است
وی افزود: ما معتقدیم جذب معلم در خارج برنامه از طریق خرید خدمات، حجمی و سایر روشها و کم توجهی به دانشگاه فرهنگیان اشتباه بوده است، اما کمبود معلم بیش از یک دهه مبتنی بر سیاست خلاف تحول سند بنیادین نیاز به نقشه راه و جبران دارد، نمیخواهیم دامن پاک آموزش و پرورش را آلوده به سیاست کنیم، اما کم و کاستیهای امروز نتیجه ترک فعلهای گذشته است، نباید وزارت آموزش و پرورش را متهم به کم کاری کرد که چرا امسال بیش از سالهای قبل تعداد زیادی بازنشسته داشته است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع رتبهبندی معلمان چند سال گذشته مطرح و دو سال گذشته متوقف و مغفول واقع شد، گفت: اجرا نشدن قانون در سالهای گذشته موجب این حجم از بازنشستگان آموزش و پرورش شد. قانون رتبهبندی و آموزش ضمن خدمت موجب ترسیم رشد معلمی است، لذا قانون ترسیم رشد معلمی در آینده تدوین، تصویب و ابلاغ خواهد شد تا معلمان در تمام شاخصها در مسیر قرار گیرند.
وی درباره ارائه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ساعت آموزش تاکنون برای معلمان طی سال جاری در آموزش و پرورش، اظهار کرد: مسیر تحول از کلاسهای درس میگذرد. تاکنون ۵۸۰۶ مدرسه جدید طی دو سال گذشته ساخته شده است، یعنی به طور متوسط، هر روز کاری در کشور هشت مدرسه احداث و به وزارت آموزش و پرورش اضافه شده است، لذا انتظار داریم قانونگذاران و دولتمردان با حمایت خود حال آموزش پرورش را بهتر کنند.
دیدگاه تان را بنویسید