اولین آگهی‌ روزنامه‌های ایرانی چه بود؟
کد خبر: 440

اولین آگهی‌ روزنامه‌های ایرانی چه بود؟

بیان فردا | مهدی یساولی، تاریخ پژوه در این نوشتار به بررسی اولین آگهی‌هایی پرداخته که در روزهای ایران به چاپ رسیده است.

حراج اموال و املاک فردِ درگذشته، از جمله آگهی‌هایی است که در نخستین روزنامه‌های تاریخ ایران در تهران منتشر شده است. از فراوانی این نمونه آگهی در آن روزگار و نیز مراجعه به تاریخ شفاهی زندگی رجال و اعیان تهرانی در روزگار قاجار اینگونه به نظر می‌رسد که خانواده‌های ثروتمند در آن زمان در بسیاری موارد پس از درگذشت بزرگ خانواده، بخشی از اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول وی را به حراج می‌گذاشته‌اند. کتابخانه شخصی و اشیای تزیینی از جمله اموالی به شمار می‌آیند که به حراج می‌گذاشته‌اند. از حراجی‌های مشهور دوره قاجار می‌توان به حراج‌های امین‌السلطان، معیرالممالک و فرهاد میرزا پس از درگذشت‌شان اشاره کرد. کتابخانه فرهادمیرزا، شاه‌زاده قاجاری، از مجموعه‌هایی پرآوازه کتاب بود که با سروصدای فراوان به حراج رفت.

حصارها می‌رود و تهرانی که دارالخلافه می‌شود

تهران در روزگار پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، دورانی پرهیاهو و التهاب را از سرمی‌‌گذراند. این پادشاه ماجراجو و تجددخواه قاجار که در مسافرت‌های خود به فرنگستان با تصویری تازه از پیشرفت در کشورهای اروپایی روبه‌رو شده بود، برآن بود با الگوگیری از دگرگونی‌های جهانی، ایران و به پیروی از آن تهران را از نو بسازد. اندیشه تبدیل تهران به «دارالخلافه ناصری» در پی همین اندیشه در سر وی افتاد. جاذبه‌هایی که در پایتخت پدید آمد، جریان مهاجرت از شهرهای دیگر بدانجا را موجب شد. این مساله در کنار افزایش جمعیت ساکنان شهر و نیز ترقی‌خواهی شاه، حکومت را برآن داشت حصارهای قدیم شهر را بردارد و آن را گسترش دهد. آگهی «فروش زمین‌های بیرون دارالخلافه به دلیل ازدیاد جمعیت» بیانگر این دگرگونی مهم است. تهران از همان روزگار در آغاز فرآیندی جای گرفت که شهر را در گذر دهه‌ها به یک پدیده قابل مطالعه تبدیل کرد.

عرصه رویارویی طبابت سنتی و پزشکی نوین

روزگار میانی قاجار را می‌توان دوره آغاز دگرگونی پزشکی در ایران و رویارویی دو اندیشه سنتی و نو در زمینه طبابت برشمرد. با تاثیرپذیری ایران از دگرگونی‌های علم پزشکی در جهان آن روز، قلمرو طبابت سنتی ایران که تا آن روزگار قدرت‌مندانه همه شئون پزشکی ایرانیان را در دست داشت، با جریانی نو روبه‌رو شد؛ پزشکان فرنگی یا طبیبان ایرانیِ فرنگ‌دیده با دانسته‌هایشان درباره علم نوین پزشکی، جریانی را آغاز کردند که در آگهی‌های روزنامه‌های آن دوران به فراوانی و روشنی، اهمیت مساله را نشان می‌دهد. از رواج داروهای فرنگی گرفته تا تبلیغ پزشکان جدید و دواخانه‌های مدرن، در این آگهی‌ها دیده می‌شود. موضوع دیگر در این زمینه، نگاهی نیک‌اندیشانه است که در این دوره نسبت به طبابت وجود داشته و در آگهی‌ها بروز یافته است. پول نگرفتن از فقرا برای معالجه بیماران، موضوع بسیاری از آگهی‌های یادشده است که نماینده وجود پررنگ این اندیشه در جامعه ایران ان روزگار به شمار می‌آید.

و ناگهان عکاس‌خانه‌ها پدیدار شدند

بخشی از تصویری روشن که امروزه از تاریخ معاصر ایران در دست داریم، وام‌دار رواج صنعت عکاسی از روزگار ناصرالدین شاه قاجار و توجه ویژه وی به این سوغات فرنگ است. با وجود آن که گونه‌ای از عکاسی از زمان محمدشاه قاجار، پدر ناصرالدین شاه در ایران پدید آمده بود، اما پشتیبانی و علاقه این پادشاه فرنگ‌دیده موجب شد آرام‌آرام عکاس‌خانه‌هایی در ارگ سلطنتی و نیز تهران پدید آید. آگهی‌هایی فراوان با موضوع «فروش لوازم عکاسی و هزینه‌ی گرفتن عکس» در نخستین روزنامه‌های ایرانی می‌بینیم که بیانگر رونق این صنعت در آن زمان بوده است.

مدرسه‌های جدید و کتاب‌های تادیب الاطفال

پدیده «تعلیم و تربیت اطفال» به شیوه‌ای نو و متفاوت از تربیت سنتی و مکتب‌خانه‌ای، از میانه‌های دوره قاجار به استناد منابع تاریخی مطرح می‌شود. کوشش برخی مصلحان اجتماعی در ایران برای رواج مدرسه‌های نوین از آن روزگار به پیدایش این نهادهای آموزشی در کنار مکتب‌خانه‌ها می‌انجامد. در کنار این دگرگونی، تالیف و انتشار کتاب‌های آموزشی برای کودکان، دستاوردی است که زمینه را برای آشنایی بیش‌تر جامعه و خانواده‌ها با تعلیم و تربیت کودکان به شیوه نو فراهم می‌آورد. آگهی‌های مربوط به انتشار کتاب‌های «تادیب الاطفال» در روزنامه‌های میانه‌های دوره قاجار، نمایش‌دهنده گسترش اندیشه یادشده به شمار می‌آید. / تهران آتلاین

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید