حمایت از زنان شاغل فقط جنبه تبلیغاتی دارد
کد خبر: 8959
یک کارشناس بازار کار :

حمایت از زنان شاغل فقط جنبه تبلیغاتی دارد

یک کارشناس بازار کار گفت: سیاست‌هایی در کشور تنظیم شده که تمامی نهادهای حاکمیتی در آن نقش داشتند تا حضور زنان در بازار کار افزایش پیدا کند، اما این سیاست‌ها با اهداف اصلی در تعارض است.

بیان فردا | حمید حاج اسماعیلی درباره قانون کار و زنان گفت: بحث فرزندآوری می‌تواند مانعی برای حضور زنان در بازار کار باشد. مرخصی زنان که طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده منجر به توجه بیشتر کارفرمایان به جذب مردان نسبت به زنان و کاهش حضور زنان در عرصه کار شده است.

وی ادامه داد: کاهش ساعت کار زنان و برخورداری از مرخصی ساعتی با وجود اینکه در حمایت‌ از زنان بوده، اما مانعی برای اشتغال آن‌ها است. نرخ مشارکت زنان ۱۳ درصد است و این عدد نسبت به حضور و مشارکت آقایان خیلی پایین است حتی این عدد نسبت به کشورهای دیگر در دنیا کمتر از یک چهارم است. نرخ اشتغال بانوان در ایران نسبت به کشورهای مسلمان دیگر مثل ترکیه نصف است.

حاج اسماعیلی اظهار داشت: هنوز جایگاه زنان به رسمیت نشناخته نشده و در حال حاضر ۱۲میلیون کارگر خدماتی داریم که حدود ۲ میلیون از آنها خانم هستید. بیشتر بحث‌های حمایت از زنان تبلیغاتی است یا هنوز نتوانسته جنبه عملی پیدا کند و متناسب با واقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در ایران نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید