وعده دهندگان ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی شناختی از مقوله مسکن ندارند
کد خبر: 779
بیت‌الله ستاریان مطرح کرد:

وعده دهندگان ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی شناختی از مقوله مسکن ندارند

یک کارشناس مسکن با اذعان بر این امر که ساخت یک میلیون مسکن در سال، در بیان ساده به نظر می رسد، افزود: در 43 سال بعد از انقلاب 27 میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شده است.

بیان فردا | در شرایطی سخنگوی دولت اعلام کرد وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال با سرعت در حال پیشرفت است که با گذشت بیش از ۲۰۰ روز از آغاز به کار دولت سیزدهم، تنها حدود ۱۶۴ هزار واحد مسکونی از این تعداد، موفق به تامین مالی شده‌اند. یک بررسی ساده، نشان می‌دهد که موفقیت این طرح تاکنون تنها 4.1 درصد بوده است.

همچنین بهادری جهرمی در توییتر خود نوشت «فرآیند ثبت نام اولیه با درخواست بیش از پنج میلیون نفر پایان یافت. برای حدود یک میلیون واحد مسکونی زمین تامین شد و عملیات اجرایی ساخت ۸۷۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است.» این در حالیست که پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۱، محمود شایان، مدیرعامل بانک‌ مسکن به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: «در طرح نهضت ملی مسکن در مجموع ۱۱ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شد که از این میزان هفت هزار و ۹۵۳ میلیاردتومان از محل آورده متقاضیان و سه هزار و ۹۷۹ میلیاردتومان از محل تسهیلات بوده است.»

او ادامه داد: «تعداد ۹ هزار و ۴۴۱ پروژه به تعداد ۱۶۴ هزار و ۸۰۴ واحد به بانک معرفی شد که از این تعداد تاکنون ۲ هزار و ۱۴ پروژه به تعداد ۵۴ هزار و ۴۸۴ واحد قراردادشان منعقد شده است.»

این آمار و ارقام بیانگر این است که دولت سیزدهم، هنوز ۹۶ درصد از برنامه خود برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال آینده عقب است و این امر بدان معناست که این طرح آن طور که انتظار می رفت مورد استقبال قرار نگرفته است.

چرا از طرح مسکن ملی استقبال نشد؟

علت دقیق پایین بودن اقبال به واحدهای نهضت ملی مسکن هنوز به طور کامل مشخص نیست اما این عدم استقبال بی ارتباط به اقساط این واحدها نیست. بر اساس اعلام دولت مبلغ وام بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است که با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود در صورت پرداخت با اقساط ۲۰ ساله، مبلغ قسط آن بین سه تا هفت میلیون تومان برآورد می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه جامعه هدف این طرح، دهک‌های پایین جامعه هستند پرداخت اقساط ۳ تا ۷ میلیون تومان می تواند به اهرمی برای روی خوش نشان ندادن مردم به این واحد تبدیل شود.

در این میان اما برخی صاحبنظران معتقدندکه عدم استقبال مردم از طرح جهش مسکن، این است که نگران سرمایه خود هستند زیرا ممکن است این طرح هم آینده ای شبیه مسکن مهر داشته باشد. طرح مسکن مهر با حاشیه‌های زیادی مواجهه بود. کیفیت مصالح مورد استفاده، زمان اجرای طرح، محل استقرار شهرک‌ها و... از جمله مواردی است که همواره به عنوان سوژه انتقادی مردم و رسانه‌ها مطرح شده است و از آنجا که زمین های تعلق گرفته به طرح جهش مسکن نیز واقع در حاشیه شهرهاست و دولت در توضیح آن تنها به اخبار مربوط به تعداد ساخت واحدها بسنده کرده، طبیعی است که مردم از آن استقبال نخواهند کرد.

مسکن مهر هم به اهداف خود نرسید

در این راستا بیت الله ستاریان گفت: «مسکن مهر طرحی بود که به اهداف خود نرسید، البته با افقی که برای پیشبرد و اجرای آن نیز ترسیم شده بود هم از روز نخست پیدا بود که نمی تواند نتیجه بخش باشد.»

وی در ادامه با اذعان بر این امر که ساخت مسکن در کشور ما بر عهده بخش خصوصی است اما دولت ها در این بخش ورود پیدا می کنند، تصریح کرد: «اگر در طرح جهش مسکن نیز مانند مسکن مهر دولت در ساخت این واحدها دخالت کند، اساسا در اجرای آن موفق نخواهد بود. طرح هایی که در دولت‌های قبل به عنوان طرح های مسکن عنوان می شد، طرح های فانتزی‌ای بودند که قادر به حل مشکل مردم در تامین مسکن نبودند.»

طرح‌های مسکنی که مردم را صاحبخانه نکرد

این کارشناس حوزه مسکن خاطرنشان کرد: «در دو دهه اخیر، طرح هایی چون اجاره به شرط تملیک، مسکن ملی، مسکن ویژه، مسکن مهر و طرح جهش مسکن در دولت ها مطرح و اجرا هم شد اما در نهایت اتفاقی که افتاد این بود که دولت ها بر خلاف وعده های خود نتوانستند سالانه بیش از 60 هزار مسکن ساخته و در اختیار مردم قرار دهند.»

ستاریان با بیان اینکه نباید دولت دست به ساخت یک میلیون واحد در سال بزند، تاکید کرد: «دولت موظف است برای ساخت واحد مسکونی بسترسازی کند و در گام نخست باید مشکلات موجود در پیش روی بخش خصوصی در حوزۀ مسکن را از بین ببرد تا این بخش بهتر بتواند مسکن بسازد، نه این که دولت خود متولی ساخت مسکن در کشور بشود.وظیفه دولت این است که تصمیم‌ساز، تضمین‌کننده، هدایت کننده و بسترساز تولید مسکن باشد و در این زمینه هم برنامه ریزی کند.»

مشکلات مسکن مهر حل شد؟

وی با اذعان بر این امر که ساخت یک میلیون مسکن در سال، در بیان ساده به نظر می رسد، افزود: «در 43 سال بعد از انقلاب 27 میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شده است. به عبارت دیگر ساخت یک میلیون واحد در سال بدان معناست که دولت قصد دارد چهار درصد از این عدد را تنها در یک سال بسازد. حال سوال اینجاست که آیا قرار است فقط یک میلیون واحد در سال ساخته شود یا دولت برای تامین بخش های بهداشت و درمان، ساخت مدرسه، اماکن فرهنگی و ... این شهرک ها هم برنامه ای دارد؟ آیا در پروژه های مسکن مهر پس از سال ها کمبود این امکانات برطرف شده است؟»

این کارشناس حوزه مسکن یادآور شد: «برای اینکه ساخت یک میلیون واحد در سال محقق شود، باید هزینه های آن در بودجه، نقدینگی و اقتصاد کلان کشور در نظر گرفته شود به عبارت دیگر باید هزینه های در نظر گرفته شده در طرح جهش مسکن سه برابر شود چون نمی توان گفت مسکن می سازیم ولی برای آب، برق، گاز، تلفن، جاده، فضاهای خدماتی، اداری و ... برنامه ای نیست و مردم خود باید این هزینه ها را تامین کنند.»

متولیان شناختی از مقوله مسکن ندارند

ستاریان در پایان خاطرنشان کرد: «توجه به این نکته ضروری است که ساخت یک میلیون واحد مسکونی، به معنای اضافه کردن چهار درصد مصرف برق کشور است. سوال اینجاست که با وجود کسری برق در کشور این میزان در سال چگونه تامین خواهد شد؟ تمامی این موارد گویای این است که متولیان امر شناختی از مقوله مسکن ندارند و به آن اشراف ندارند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید