کد خبر: 18081

عملکرد قابل قبول گروه مالی صبا تامین در سال مالی جاری

گروه مالی صبا تامین توضیحاتی را درباره عملکرد مالی خود ارائه کرد.

به دنبال انتشار خبری کذب از سوی برخی رسانه‌ها، گروه مالی صبا تامین، ضمن رد اخبار منتشر شده، توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.

1- در خصوص ادعای کاهش درآمد عملیاتی شرکت گروه مالی صبا تأمین لازم به توضیح است که درآمدهای گروه مالی صبا تأمین عمدتاً ناشی از درآمد شرکت‌های وابسته است که درآمد عملیاتی و سود این شرکت‌ها به دلایلی همچون افزایش نرخ خوراک پالایشگاهی، کاهش نرخ جهانی محصولات پتروشیمی، قیمت گذاری دستوری و عدم تناسب قیمت گذاری با تورم و بهای تمام شده، عدم پرداخت کامل و به موقع مطالبات، افزایش نرخ ارز تامین مواد اولیه دارویی، سیاست های بانکی و ... با کاهش مواجه بوده است. در نتیجه درآمد عملیاتی شرکت اصلی با افت اندک حدود 7 درصدی مواجه شده‌است؛ که با در نظر گرفتن اظهارات وزیر محترم اقتصاد جناب آقای دکتر همتی درخصوص کاهش 50 درصدی سود شرکت‌های بورسی در سال گذشته، در قیاس با عملکرد سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه عملکردی مطلوب محسوب می‌شود.

علیرغم این موارد و کاهش سود سهام شرکت‌های وابسته، درآمدهای عملیاتی تلفیقی گروه مالی صبا تأمین در سال مالی منتهی به 31/02/1403 که نشان دهنده عملکرد کل گروه به عنوان یک واحد منسجم است، 8 درصد افزایش و درآمد تلفیقی ناشی از سود سهام این شرکت در سال مالی مورد اشاره حدود 32 درصد رشد داشته است.

در عین حال باید توجه داشت که اصلی‌ترین سیاست گروه مالی صبا تأمین در سالیان اخیر تغییر ترکیب پرتفو به سمت سهام با سود تقسیمی بیشتر بوده است. در این راستا سهم درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها  از کل درآمدهای عملیاتی شرکت از 29درصد در دوره منتهی به 31/02/1400 به 73 درصد در سال مالی منتهی به 31/02/1403 رسیده است که مؤید تغییر استراتژی شرکت در راستای تولید درآمد پایدار و افزایش کیفیت سود شرکت است؛ بنابراین دلیل اصلی کاهش درآمد حاصل از سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها، سیاست‌های شرکت مبنی بر شناسایی سود باکیفیت و تکرارشونده بوده است که این سیاست منجر به کسب رتبه نخست بازده فروش توسط گروه مالی صباتامین در میان 500 شرکت برتر در همایشIMI100 برای دو سال متوالی شده‌است. همچنین باید توجه داشت که نامناسب بودن وضعیت کلی بازار سرمایه که به کاهش شدید حجم معاملات و بازدهی منفی بورس در سال مالی مورد بررسی منجر شد، عملاً امکان فروش سهام در حجم‌های بیشتر را ناممکن ساخته است. به‌علاوه فروش سهام در شرایطی که اغلب سهم‌ها در قیمت‌هایی پایین‌تر از ارزش ذاتی معامله می‌شوند در بلند مدت به زیان سهامداران منجر خواهد شد.

کاهش نسبت بازده حقوق صاحبان سهام گروه مالی صبا تأمین ناشی از کاهش سود خالص به دلایل پیش‌گفته (به‌ویژه سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر) و رشد بالای حقوق صاحبان سهام به دلیل افزایش سرمایه این شرکت از 93 هزار میلیارد ریال به 115 هزار میلیارد ریال در کنار رشد اندوخته سرمایه‌ای شرکت، متاثر از تبدیل شرکت از سرمایه‌گذاری به گروه مالی است (رشد 25 درصدی حقوق صاحبان سهام نسبت سال مالی قبل) که نکته‌ای مثبت برای شرکت محسوب می‌شود.

در عین حال باید توجه داشت که صورت‌های مالی سه ماهه نخست سال مالی جدید نیز از استمرار عملکرد مثبت شرکت حکایت دارد. مجموع درآمدهای شرکت در سه ماه نخست سال مالی منتهی به 31/02/1404 بالغ‌بر 13,665 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت (درآمد حاصل از سود سهام و درآمد سود تضمین شده) حدود9,400 میلیارد ریال بوده است که 15 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است.

با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد شرکت گروه مالی صبا تأمین عملکرد قابل قبولی در سال مالی مورد اشاره داشته و عملکرد این شرکت در سال مالی جاری نیز رو به بهبود است. از مهم‌ترین دستاوردهای گروه مالی صبا تأمین در دوره مدیریت اخیر می‌توان به مواردی همچون حدود 4 برابر کردن سرمایه شرکت و رساندن آن به 115 هزار میلیارد ریال، تبدیل شرکت از سرمایه‌گذاری به گروه مالی، کسب عنوان بزرگترین گروه مالی فعال در بازار سرمایه از حیث ارزش بازار، انجام بزرگترین و سریع‌ترین تأمین مالی در بازار سرمایه، اخذ کرسی هیئت مدیره در تمامی ارکان بازار سرمایه از جمله بورس، فرابورس، بورس انرژی، بورس کالا، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران بورس واوراق بهادار برای اولین بار در خانواده شستا، ارتقا رتبه اعتباری شرکت از A- به A و ... اشاره کرد.

2- در خصوص روند فعالیت کارگزاری بیمه تأمین آینده و تغییر هیئت مدیره این شرکت، با عنایت به اتمام دوره دو ساله ماموریت اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل، مجمع عمومی عادی سالیانه آن شرکت با دستور جلسه انتخاب اعضاء در پایان اردیبهشت ماه برگزار شد. با توجه به این که هرگونه عزل و نصب مدیران مستلزم اخذ تائیدیه‌های لازم از مراجع بالادستی و نظارتی است، شرایط خاص کشور(پس از شهادت رئیس جمهور فقید و استقرار دولت جدید) منجر به تطویل زمان اخذ تائیدیه‌ها گردید. با این حال مطابق ماده 40 اساسنامه شرکت‌های کارگزاری بیمه و بند 3 ماده 44 آیین نامه شماره 92 مصوب شورای عالی بیمه، اقدامات لازم جهت انتخاب سرپرست از میان اعضاء هیئت مدیره صورت پذیرفت و این موضوع به اطلاع بیمه مرکزی رسید. متعاقباً با ارائه مستندات قانونی به مقامات ذیصلاح بیمه مرکزی، دفاعیات شرکت کارگزاری بیمه تامین آینده مورد پذیرش قرار گرفت و با توجه به پیگیری‌های مکرر پس از گذشت یک هفته، مراتب تغییر وضعیت و رفع تعلیق شرکت کارگزاری بیمه تأمین آینده صادر و ابلاغ گردید. در حال حاضر نیز فرد پیشنهادی جهت مدیریت آن شرکت مطابق دستورالعمل‌ها و مقررات مربوطه جهت اخذ تاییدیه‌های لازم به بیمه مرکزی معرفی شده است.

انتهای پیام

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین