فعلا خبری از آتش‌بس نیست و کاری از دست میانجی‌ها برنمی‌آید
کد خبر: 9891
رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر:

فعلا خبری از آتش‌بس نیست و کاری از دست میانجی‌ها برنمی‌آید

رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر می‌گوید: نگاهی به تجارب گذشته نشان می‌دهد احتمالا تا زمانی که اسرائیلی‌ها تلفات سنگین‌تری بر فلسطینی‌ها تحمیل نکنند، حاضر به پذیرش آتش‌بس نخواهند بود.

 

بیان فردا | حجت‌الله جودکی معتقد است تهران نباید کاری کند که «از نظر افکار عمومی همه چیز به پای ایران نوشته شود.»

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به عملیات طوفان الاقصی و همچنین واکنش اسرائیل چه چشم‌اندازی را برای آینده، مسأله میانجی‌گری و آتش‌بس متصور هستید؟

یک تفاوت عمده عملیات اخیر با عملیات‌های گذشته این است که تلفات صهیونیست‌ها بسیار زیاد بوده است. نگاهی به تجارب گذشته نشان می‌دهد احتمالا تا زمانی که اسرائیلی‌ها تلفات سنگین‌تری بر فلسطینی‌ها تحمیل نکنند، حاضر به پذیرش آتش‌بس نخواهند بود. آن‌ها می‌خواهند افکار عمومی خودشان را قانع کنند. رسانه‌ها قدرت زیادی در اسرائیل دارند و به باور من دست کم تا زمانی که ساختمان‌های زیادی را در غزه خراب نکنند و کاری از دست میانجی‌ها از جمله مصر و عربستان کاری از دستشان برنمی‌آید.

به رغم موضع‌گیری‌های جالب توجه کشورهای عربی، مصر هنوز ساکت است و جز برخی اظهارنظرهای غیررسمی از سوی منابع آگاه، اظهارنظری از سوی مصری‌ها شنیده نشده است. چرا این اتفاق افتاده؟

غزه یک زندان بزرگ جهانی است. 2 میلیون نفر در نوار غزه زندانی هستند و در واقع مصر در کنار اسرائیل یکی از زندانبان‌های غزه است. طبیعی است که مصری‌ها چنین رویکردی را در دستور کار قرار می‌دهند.

مصر هم از این عملیات ناراحت است و هم خوشحال. مصری‌ها ناراحتند که این اتفاق بیخ گوشی آن‌ها می‌افتد و دردسرها و تبعات امنیتی برایشان در پی خواهد داشت. از طرفی خوشحالند که سرکوب غزه توسط اسرائیل اتفاق نمی‌افتد و مصر دخالت مستقیم ندارد. مصر در زندانی کردن فلسطینی‌ها دخیل است.

تحلیل‌های متفاوتی پیرامون عملیات طوفان الاقصی مطرح می‌شود. به نظر شما فرجام این عملیات و پاسخ اسرائیل چه خواهد شد؟ آیا در مجموع این اقدام به نفع فلسطینی‌ها تمام می‌شود؟

متأسفانه رسانه‌های دنیا در دست کشورهای غربی است و آن‌ها هستند که می‌توانند به افکار عمومی جهت دهند. شما می‌بینید هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده تمام رسانه‌ها چند نفری را که در جنوب اسرائیل کشته شدند نشان می‌دهند و می‌نویسند تروریست‌ها حمله کردند و کودکان و زنان را کشتند. آن‌ها به افکار عمومی جهت می‌دهند و نمی‌گذارند جنایت‌هایی که اسرائیل در غزه انجام می‌دهد دیده شود. این همه جنایت اسرائیل در جنین انجام داد، در کرانه باختری هزاران بیگناه را کشتند و شهرک نشین‌ها چه بلاهایی که بر سر فلسطینی‌ها نیاوردند. این اتفاقات تأثیری روی افکار عمومی در غرب نداشت، اما این چند کشته اسرائیلی‌ها بلافاصله با واکنش گسترده روبه‌رو شد. پس از نظر افکار عمومی وضعیت به نفع فلسطین نخواهد بود.

اگر از منظر افکار عمومی بخواهم پاسخ دهم، زمان زیادی خواهد برد که جهان متوجه شود 2 میلیون نفر در غزه زندانی هستند و چه ظلمی بر ملت فلسطین می‌رود. در کوتاه مدت وضعیت از نظر افکار عمومی به نفع اسرائیل خواهد بود.

سیاست‌ها و مواضع تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید توجه کنیم که از نظر افکار عمومی کاری نکنیم که همه چیز به پای ایران نوشته شود. ممکن است در ابتدا مواضع ما تبعاتی نداشته باشد اما شرایط که آرام شود ما دیگر نمی‌توانیم افکار عمومی را به وضعیت قبل بازگردانیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید