قیمت تن ماهی به ۷۵ هزار تومان رسید
قیمت کنسرو ماهی در نیمه نخست فروردین بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان بود؛ اما در هفتههای جاری بازار این محصول پروتئینی نوسان داشته بهطوری که قیمت برخی برندها به ۶۴ تا 75 هزار تومان رسیده است.
بیان فردا | اردیبهشت زمان تغییر قیمت بیشتر کالاها از جمله محصولات کشاورزی و مواد غذایی است. در هفته جاری نرخ جدید برخی کالاهای اساسی تعیین تکلیف و ابلاغ شد. مرغ، تخممرغ، قند و شکر، بازار برنج خارجی و چای از جمله اقلامی هستند که بهمن سال گذشته به تشکلهای بخش خصوصی مرتبط واگذار شد.
به اعتقاد تولیدکنندگان تن ماهی، حدود شش ماه پیش که ستاد تنظیم بازار قیمت هر قوطی ۱۸۰ گرمی تن ماهی را ۳۹ هزار تومان تعیین کرد، ارزش واقعی این محصول در محدوده ۵۲ هزار تومان بود؛ اما با توجه به جهش قیمت گوشت ماهی در بازار حالا عرضه تن ماهی با قیمت کمتر از ۱۲۰ هزار تومان معنایی جز تحمل زیان و ضرر سنگین ندارد.
برخی فعالان بازار از افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت تن ماهی خبر میدهند؛ با این حال بررسی قیمت تن ماهی شیلتون که از پرمصرفهای این بازار است نشان میدهد، محصول مورد اشاره که پیش از این ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشت، اکنون در خردهفروشیها حدود ۷۵ هزار تومان قیمت دارد. رضا کنگری، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز با تایید افزایش قیمت تن ماهی به تجارتنیوز گفت: قیمت مصرفکننده تن ماهی ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان بود، اما اکنون بین ۶۶ هزار تا ۷۵ هزار تومان قیمت دارد.البته هنوز برندهای دیگری هستند که قیمتهای پیش از عید را رعایت میکنند و محصولات آنها بین ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد، اما این محصولات یا در دسترس نیستند یا کیفیت قابل قبول را ندارند.
علاوه بر این، ویدیوهایی در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود که نشان میدهد برخی تولیدکنندگان به کمفروشی روی آوردهاند. گرچه روی قوطیهای کنسرو وزن ۱۸۰ گرم درج شده است، اما وزن نهایی محصول مورد مصرف به ۱۰۰ گرم هم نمیرسد.
تمرکز تولیدکنندگان به عرضه تن ماهی طعمدار
ترفند تولیدکنندگان برای کسب سود به گرانفروشی و کمفروشی محدود نمیشود. برخی از آنها نیز برای فرار از قیمتگذاری دستوری تمرکز خود را روی توزیع محصولات طعمدار گذاشتهاند تا با این شگرد دستشان برای بالا بردن ارزش افزوده محصول تولیدی باز باشد. با این روش تعدادی از تولیدکنندگان تن ماهی را ۱۲۰ درصد گرانتر از نرخ تعیین شده به دست مصرفکننده نهایی میرسانند. البته با توجه به افزایش هزینهها شاید نتوان اتهامی به آنها وارد دانست.
به اعتقاد تولیدکنندگان حدود شش ماه پیش که ستاد تنظیم بازار قیمت هر قوطی ۱۸۰ گرمی تن ماهی را ۳۹ هزار تومان تعیین کرد، ارزش واقعی این محصول در محدوده ۵۲ هزار تومان بود؛ اما با توجه به جهش قیمت گوشت ماهی در بازار حالا عرضه تن ماهی با قیمت کمتر از ۱۲۰ هزار تومان معنایی جز تحمل زیان و ضرر سنگین ندارد.
از اینرو، تولیدکنندگان چارهای جز توقف تولید یا عرضه محصولات طعمدار ندارند، چراکه بیش از ۷۰ درصد ارزش تن ماهی را قیمت ماهی تعیین میکند.
مسعود بختیاری، رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران، نیز با تایید بروز کمبود و کاهش تولید تن ماهی، در گفتوگویی که اخیرا با خبرآنلاین داشت، گفت: تولیدکنندگان بر تولید کنسروهای طعمدار مانند شویددار و فلفلی و ۱۲۰ و ۱۵۰ گرمی متمرکز شدهاند.
وی این را هم افزود که فروشگاههای زنجیرهای به سندیکا اعلام کردهاند که کمبود عرضه کاملا مشهود است.
دیدگاه تان را بنویسید