روز روابط عمومی؟ اشتباه میکنید ولی مبارکتان
قاسم پاکنژاد- کارشناس رسانه و ارتباطات
بیان فردا | یادداشت | خطای مصطلح به هرحال خطاست ولی اگر همین خطا را بهانهای برای قدرانی و یا بهبود یک اتفاق خوب قرار دهید، شاید بتوان با اغماض از آن خطا چشم پوشی کرد.
یکی از همین خطاهای مصطلح، نامگذاری ۱۷ می یا همان ۲۷ اردیبهشت در ایران به نام «روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» است که البته چند سالی به روز هم بسنده نشده و آنرا تبدیل به هفته ارتباطات کردهاند.
واقعیت این است که از سال 1969 هر سال، هفدهم ماه می را روز جهانی«ارتباطات راه دور» مینامند که در حقیقت مصادف با تاسیس اتحادیه بینالمللی مخابرات و امضای کنوانسیون بین المللی مخابرات در سال 1865 در شهر پاریس است.
از سال ۲۰۰۵ اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (wsis) از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست کرد که این روز به عنوان «روز جهانی جامعه اطلاعاتی» نامگذاری شود.هدف از این درخواست که در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید نشان دادن اهمیت فناوری و ارتباط با موضاعات مختللفی چون اقتصاد و جامعه بود.
در سال بعد و در کنفرانس نمایندگان ITU نتیجه گیری شد که هر دو مناسبت، یعنی روز جهانی ارتباطات و روز جهانی جامعه اطلاعاتی، باید در کنار هم و با نام اختصاری WTISD گرامی داشته شود.
حالا چه شده فلسفه چنین روزی را ما در ایران به روز روابط عمومی تغییر دادهایم جای بسی تعجب است. با یک جستجوی ساده در اینترنت - مثلا بنویسید : World public relations day متوجه میشوید که 16 جولای روز جهانی روابط عمومی است.
حالا با این خطای مصطلح که در سالهای اخیر دستاویز سمینارها و همایشها و صد البته فخرفروشیها هم شده چه باید کرد.
بنظرم میتوان از ایراد گرفتنهای هر ساله درباره این اشتباه فاصله گرفت و به همین بهانه به آسیب شناسی حوزه روابط عمومی پرداخت چون شاید همین مناسبت نیم بند را هم مدیران تحمل نکنند و نخواهند صدای روابط عمومیها را بشنوند.
همانطور که روابط عمومیها میتوانند با نقشآفرینی صحیح در حل مسائل سازمانها بسیار موثر عمل کنند، باید با احترام به حق مطالبهگری مردم و مخاطب، تعامل مسئولانهای را نیز با جامعه داشته باشند.
«اقناع درست و به هنگام» و «شفافیت و صداقت» دو رکن اصلی روابط عمومی است. پرسشگری حق مردم و مخاطب است و انتظار میرود روابط عمومیها در برابر سوالات و حتی شبهات مردم، اهتمام ویژه به اقناع افکار عمومی با رویکرد صداقت و راستگویی داشته باشند.
تلاش دشمنان برای ایجاد شبه و یاس و ناامیدی در جامعه با مطالبهگری مردم متفاوت است و انتظار این است که روابط عمومی با مدیریت روایتها تلاش مجدانهای در جهت خنثی سازی هجمههای دشمنان داشته و نقشی اساسی در جهاد تبیین مورد نظر رهبر معظم انقلاب ایفا کنند.
نقطه تمرکز دشمن در جنگ ترکیبی تاثیرگذاری بر افکار عمومی و منحرف کردن ذهنها از طریق رسانه است.روشنگری و مقابله با دروغ پردازی دشمنان مصداق جهاد است و در این مبارزه « وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» جز با مجهز شدن به علم و آموزشهای نوین وتوانایی و ابزارمندی در حوزه رسانه امکانپذیر نیست.
تحولات مدرن روابطعمومی با مسیر فعلی فناوری همسو است. دیجیتالیسازی، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و رباتسازی به طور مستقیم بر عملکرد حرفه روابطعمومی تأثیر میگذارد و انتظار میرود در چنین شرایطی روابط عمومیها ابزارمند، تکنیک محور و تعاملگرا رفتار کنند.
یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی، مدیریت هوشمندانه ارتباطات انسانی چه در سازمان متبوع و چه در سطح جامعه است و این مهم بدون داشتن نقشه راه که مبتنی بر مناسبات رسانهها و جامعه اطلاعاتی است، موثر واقع نخواهد شد.
جامعه مملو از اطلاعات متکثر در حضور ریز رسانهها و شبکههای اجتماعی، دیگر به نقش کلاسیک روابط عمومیها توجه ویژه نخواهد کرد و انتظار دارد روابط عمومی بجای فرو رفتن در نقش حمایتی از سازمان متبوع به مثابه بخشی از افکار عمومی ایفای نقش کند.
اطلاعرسانی صادقانه و شفاف اولویت هر روابط عمومی باید باشد و انتظار میرود روابط عمومی دستگاههای اجرایی نسبت به رویکرد عدالت محوری وپاسخگو بودن به مردم توجه ویژه داشته باشند.
دیدگاه تان را بنویسید