تدوین شیوه‌نامه افزایش ایمنی مترو
کد خبر: 2456

تدوین شیوه‌نامه افزایش ایمنی مترو

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تدوین شیوه نامه ۱۰۰ ماده‌ای برای ارتقاء ایمنی متروی تهران خبر داد.

بیان فردا | اسماعیل سلیمی به برگزاری جلسه کمیسیون ویژه تدوین آئین نامه افزایش ضریب ایمنی متروی تهران در هفته گذشته اشاره کرد و درباره مصوبات آن گفت: این نخستین جلسه این کمیسیون بود که علاوه بر رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مدیر عامل سازمان آتش‌آتشانی و مدیران شرکت مترو نیز در آن حضور داشتند. در این جلسه راهکارهای ارتقاء ایمنی در شبکه حمل و نقل ریلی از جمله خطوط بهره‌برداری شده و نیز خطوط در حال ساخت و بهره‌برداری مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شیوه نامه‌ای ۱۰۰ بندی برای ارتقاء ایمنی مترو مورد نگارش قرار گرفته است، افزود: بندهای این شیوه‌نامه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته و در مواردی نیز با نظر کارشناسان و مدیران حاضر در جلسه اصلاح شد.

سلیمی با بیان اینکه رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت توجه و ارتقاء ایمنی حمل و نقل زیر زمینی تاکید داشت، گفت: با توجه به اینکه روزانه میلیون ها نفر از شهروندان از شبکه مترو برای جابجایی در سطح شهر استفاده می‌کنند، لازم است که این شبکه از هر لحاظ ایمنی کافی را داشته باشد. از این رو این شیوه‌نامه نیز با توجه به تاب‌آوری در برابر حوادث و سوانح احتمالی مورد تدوین قرار گرفت تا چشم انداز روشنی از ایمنی کامل مترو وجود داشته باشد.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه تدوین این شیوه‌نامه در راستای مصوبه شماره ۲۲۲۴ شورای اسلامی شهر تهران با موضوع "تدوین برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی" انجام شده است، ادامه داد:‌ ارتقاء سیستم مدیریت بحران، کیفیت دفاع غیرعامل شهر تهران، بهبود سیستم ایمنی و مدیریت بحران، کاربست اصول پدافند غیرعامل و ایمن سازی فضاهای زیرسطحی در برابر سوانح طبیعی و انسان ساخت از جمله محورهای این شیوه‌نامه است.

به گفته وی، پیش‌نویس دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی در مترو با در نظرگرفتن ضوابط و استانداردهای ملی و بین‌المللی نظیر مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و NFPA و همچنین تجارب گذشته نیز که از سوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهیه شده، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

سلیمی درباره مهم‌ترین بندهای این شیوه‌نامه نیز گفت:‌ توجه به تامین، نصب، نگه‌داری و به‌روزرسانی تجهیزات ایمنی داخل تونل‌های مترو، ایجاد مرکز فرماندهی پیام در مترو، احداث و مناسب سازی پیاده روی اضطراری داخل تونل و اجرای پروژه PSD و... جزو مهم‌ترین بندهای این شیوه‌نامه‌بود.

معاون سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه اجرای برخی از بندهای این شیوه‌نامه نیازمند تامین اعتبارات لازم است، اظهارکرد: مقرر شد تا این شیوه‌نامه پس از نهایی سازی از طریق کمیته فضاهای زیر سطحی ستاد مدیریت بحران تهران به مجموعه هولدینگ و بهره برداری مترو ابلاغ شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید