رابطه بی‌همتای معلم-شاگردی
کد خبر: 2312

رابطه بی‌همتای معلم-شاگردی

پیوند معلم-شاگردی برای هر دوسوی رابطه بخشیدن و افزوده شدن؛ سوختن و افروختن؛ رشد دادن و بالا کشاندن و پروراندن و شکوفایی است

بیان فردا | دکتر محمود گلزاری - روانشناس

در بین انسان‌ها، پیوندهای دوسویه گوناگونی رایج است:

والد - فرزندی
مدیر- کارمندی
سلطان - رعیتی
ارباب - بردگی
رئیس - مرئوسی
عاشق - معشوقی
معلم - شاگردی
خواهری، برادری، دوستی وخویشاوندی و... .


از میان همه این‌ها، رابطه معلم - شاگردی ویژگی‌های بی‌همتایی دارد: این رابطه نه بر مدار افزایش تندرستی، پشتیبانی اجتماعی و پی‌جویی رفتاری می‌چرخد و نه آلایش ستایشگری منفعت جویانه را دارد. چنین رابطه‌ای نه در چنبره عشق‌های هوسناک گرفتار می‌شود و نه ازحسادت‌های محدودکننده وآزاردهنده رنج می‌برد. این رابطه نه زبون فرمانبرداری‌های ترس بنیاد است و ونه درمانده وابستگی‌های بازدارنده.

بیشتر رابطه‌ها؛ چون ریشه در بی‌اختیاری؛ خرمن‌سوختگی؛ آزمندی و کژاندیشی افراد دارند یا غیرصادقانه و ناپایدارند، یا گسترش دهنده و برافرازنده نیستند.در حالی که پیوند معلم - شاگردی برای هر دوسوی رابطه بخشیدن و افزوده شدن؛ سوختن و افروختن؛ رشد دادن و بالا کشاندن و پروراندن و شکوفایی است. رابطه‌ای که همانند چشمه‌ای زلال وگوارا، پایدارو شاداب می‌ماند و گذشت زمان از پاکی و تابناکی آن نمی‌کاهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید