سفر ویتنی رایت به ایران و جابجایی مرزهای معیارهای دوگانه
کد خبر: 16053

سفر ویتنی رایت به ایران و جابجایی مرزهای معیارهای دوگانه

در حالی که سفر ویتنی رایت، بازیگر فیلم‌های بزرگسالان به کشورمان حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده است، این پرسش وجود دارد که چرا مقام‌های ایرانی از سفر یک هنرپیشه آمریکایی «نشاندار» به ایران اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؟

بیان فردا | حکمرانی | جنجال‌های حضور «ویتنی رایت»، بازیگر فیلم‌های پورن در ایران همچنان ادامه دارد و به‌رغم اینکه او خاک ایران را به مقصد عراق ترک کرده، روز گذشته شاهد موضع‌گیری‌های رسمی درباره این سفر پرحاشیه بودیم.

حاشیه‌های این سفر از زمانی آغاز شد که او عکسی از خود در کاخ گلستان منتشر کرد و روز بعد با حضور در موزه سفارت سابق آمریکا که در ادبیات سیاسی ایران آن را لانه جاسوسی می‌نامند به اوج خود رسید.

او که با مواضع ضداسرائیلی هم شناخته می‌شود، عکس‌هایی از خود را با نمادهای استکبارستیزی که در آن موزه وجود دارد منتشر کرد و البته با واکنش شدید و بسیار منفی در فضای مجازی مواجه شد.

او البته ساعاتی بعد عکس‌ها را از اینستاگرام خود پاک کرد و نوشت: «اون پست هیچ مشکلی نداشت اما بخاطر اینکه ریپورت گروهی شد بدلیل تبلیغ سازمان‌ها و گروه‌های خطرناک از صفحه اینستاگرامم حذف شد. از من می‌خواهید که برای رفتن به موزه و پست کردن عکس‌های داخلش معذرت بخواهم؟ بعضی از شماها بی‌شرمانه از اسرائیل حمایت می‌کنین که نسل‌کشی می‌کنه. توی کامنت‌ها، من رو آدم وحشتناکی نامیدین که درباره یه موزه پست گذاشتم. ...وای چقدر وحشتناک!! »

ویتنی رایت در سپتامبر 1991 در اوکلاهاما سیتی، مرکز ایالت اوکلاهاما، در خانواده‌ای با تبار بومی آمریکایی و ولزی به دنیا آمد. او تحصیل در رشته پرستاری و همچنین تکنسین داروسازی را رها کرد و به مدت 10 ماه به عنوان رقصنده در اوکلاهاما کار کرد. در ویکی‌پدیای او نوشته شده است: او که به دنبال جهش دیگری در حرفه خود بود، در سال 2016 به عنوان بازیگر وارد صنعت پورنوگرافی شد.

واکنش رسمی ایران به سفر ویتنی رایت: مطلع نبودیم، دعوت نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین واکنش رسمی نسبت به این سفر حاشیه‌ساز، گفت: «اطلاعی ندارم. سفر شهروندان دیگر کشور‌ها به ایران از طریق وزارت خارجه صورت نمی‌گیرد.»

ناصر کنعانی البته تصریح کرد: « شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند و شهروندان ایران امکان سفر به آمریکا را دارند اینکه این فرصت‌ها برابر و مساوی است این‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرد.»

حضور در سفارت سابق آمریکا نیز بسیار حساسیت‌زا شد به طوری که داوود حشمتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «احتمالا ندانید که سفارت آمریکا که ویتنی رایت در آن اینطور عکس می‌گیرد، تحت کنترل بسیج دانشجویی است.» 

همین شبهه باعث شد که خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با یک منبع مطلع این مساله را رد کند. این رسانه در گفت‌گویی بی‌نام نوشت که این بازیگر فیلم‌های بزرگسال «از ناحیه هیچ ارگانی در ایران دعوت نشده بلکه به صورت شخصی و با اخذ ویزا به ایران سفر کرده و سیستم ویزادهی نیز از ماهیت کاری غیراخلاقی و مستهجن او مطلع نبوده است.»

در ادامه این خبر آمده است: «همچنین پیگیری‌ها نشان می‌دهد که حضور او در برخی اماکن مانند لانه جاسوسی سابق آمریکا و کاخ گلستان نیز به دعوت فرد یا نهادی صورت نگرفته بلکه به عنوان یک فرد عادی و بدون اعلام هویت خود اقدام به حضور کرده است. ضمن آنکه بازدید از موزه لانه جاسوسی نیازمند تشریفات و هماهنگی خاصی نیست و هرکس می‌تواند برای بازدید به آنجا مراجعه کند. موزه لانه جاسوسی مراجعین و بازدیدکنندگان زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها توریست‌های کشور‌های خارجی از جمله آمریکایی‌ها هستند.»

این سفر را شاید بتوان سومین سفر با میهمانانی از این دست در سال‌های اخیر دانست. اولین پیکسی فاکس، مدل سوئدی، که به خاطر عمل‌های افراطی جراحی‌اش شناخته شده، در سال ۱۳۹۵ برای جراحی بینی به ایران سفر کرد. دادستان وقت از بازداشت او خبر داده و گفته بود که ورود فردی که در حوزه مدلینگ و امور «مبتذل» فعال بوده شایسته بررسی بیشتر است.

سفر کندی چارمز، بازیگر بریتانیایی، نیز دومین سفر از این دست بود که از قضا او هم برای جراحی بینی به ایران آمده بود.  او عکسی از خود به همراه توضیحاتش درباره مهربانی و مهمان‌نوازی ایرانی‌ها منتشر کرد که بسیار خبرساز شد؛ تا جایی که معاون پارلمانی و کنسولی وقت وزارت خارجه ایران را مجبور کرد درباره این سفر پاسخگو باشد. 

حسن قشقاوی در توضیحاتی گفت: «وقتی یک ستاره آمریکایی- انگلیسی برای دریافت ویزای ایران از طریق شرکتی درخواست می‌دهد، این بحث مطرح می‌شود که چرا او را تشخیص نداده‌اند. درحالی‌که طرف دیگر این ماجرا این است که همکاران ما آن خانم‌های آنچنانی را بشناسند. اگر این اتفاق رخ دهد که نقض غرض است.»

در سال‌های اخیر مساله پوشش و سبک زندگی یکی از چالش‌های اصلی حاکمیت با عده‌ای از شهروندان است. مساله‌ای که بیش از هر موضوع دیگری این سفر را چالش‌برانگیز کرد. واکنش بسیاری از کاربران در فضای مجازی و برخی چهره‌های هنری دقیقا بر همین معیارهای دوگانه استوار بود. 

خبرآنلاین در گزارشی نوشت: «خیلی‌ها معتقدند با توجه به سختگیری‌هایی که در خیابان‌ها و معابر کشور نسبت به پوشش وجود دارد،‌ چطور و چرا یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی باید در ایران به راحتی حضور داشته باشد، خصوصا که این شائبه نیز وجود دارد که ممکن است در راستای دعوت چهره‌ها و سلبریتی‌های خارجی به ایران این اتفاق رخ داده باشد.»

در سال 1397 حسن عباسی، یکی از تئوریسن‌های جریان انقلابی گفته بود که «ما زمانی می‌توانیم بگوییم پای میز مذاکره بردیم که همه اینها محقق شود.آمریکا همه وبسایت‌های پورنش را ببندد. حجاب را به رسمیت بشناسد. وال استریت را به عنوان مرکز ربای جهانی ببندد و بپذیرد که مسلمان شود.»

مردادماه امسال نیز پس از رونمایی از پوستر امسال جوایز انجمن فیلم کوتاه خانه سینما با عکسی از سوسن تسلیمی،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دستور لغو این جشنواره را صادر کرد. علت «استفاده از تصویر زن بی‌حجاب » در پوستر امسال جوایز ایسفا عنوان کرد.

حالا اما اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است. در برنامه به افق فلسطین، که از شبکه افق تلویزیون پخش می‌شود، «لمیس جید»،کارشناس پرتغالی، بدون روسری حاضر می‌شود و با لحنی تند، به انتقاد از سیاست‌‌های اسرائیل می‌پردازد. 

حتی عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد و فعال اصولگرا در موضع دفاع از مردم غزه از یک بازیگر پورن دیگر دفاع می‌کند و می‌نویسد:«وقتی ۱۱۰ ساعت پس از آغاز بحران غزه، میا خلیفه، پورن استار سابق، ۶۷ توییت و بازتوییت در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرده(هر ۹۸ دقیقه یک توییت) و هنوز صدایی از دو برنده ایرانی جایزه نوبل صلح، یعنی شیرین عبادی و نرگس محمدی درنیامده است، می‌توان مرز بین باشرف‌ها و بیشرف‌ها را آشکارا دید.اسرائیل شرارت و پلیدی مطلق است. هر فردی که با اسرائیل مبارزه کند، کنارش می‌ایستیم، حتی اگر آن فرد، خانم میا خلیفه، پورن استار سابق باشد که اینک با حمایت صریحش از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با جنایات صهیونیست‌ها، کارنامه اش را از ظلم و فساد زدود.»

امیر تنها فعال فضای مجازی در این باره معتقد است: «اینجا دقیقا همان است که می‌گوییم هدف وسیله را توجیه می‌کند، پورن استار باش ولی در راستای اهداف ما حرف بزن.»

جریان ارزشی و اصولگرا اگر در گذشته متهم به داشتن معیارهای دوگانه و رفتارهای متناقض در امور سیاسی کشور بود حالا با یک تناقض بزرگ در مسائل اخلاقی و آرمانی خود مواجه شده است. سکوت و انفعال این جریان در موضوعاتی از جمله سفر یک پورن استار به ایران بیش از هرزمان دیگری نشان از تزلزل در چارچوب و باورهای آنان دارد.

انتهای پیام

 

  • حمید

    زود قضاوت نکنید بعدا معلوم می شود برای چی آمده جاسوسی با .... وگرنه کدام عقل سلیمی قبول می کند چنین زنی برای دیدن آثار باستانی به ایران آمده باشد؟!!!!!!

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین